Innowacja z fizyki

w Szkole Podstawowej im. Jana Markiewicza w Orzeszkowie

rok szkolny 2019/2020 oraz 2020/2021

 Wstęp

Fizyka w grupie nauk przyrodniczych pełni niezwykle ważna rolę, dlatego też pomysł na tego rodzaju innowację powstał w wyniku dotychczasowych obserwacji występujących wśród uczniów problemów z nauką tego przedmiotu. W wyniku zdobytych wiadomości i własnych przemyśleń zrodził się pomysł wprowadzenia do naszej szkoły nieco innych metod nauczania niż tradycyjne. Od kilu lat obserwuje się wzrost zainteresowania uczniów nowoczesnymi metodami nauczania, z wykorzystaniem komputera, tablicy interaktywnej, a przede wszystkim takich metod aktywnych, które angażują każdego ucznia do samodzielnego planowania i projektowania własnej nauki, przeprowadzania różnego rodzaju doświadczeń i eksperymentów oraz dokonywanie obserwacji i wyciągania z nich wniosków, sprzyjają rozwijaniu umiejętności samodzielnej pracy, uczą stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi na nie, pozwalają uczniom dostrzec i zrozumieć związki przyczynowo – skutkowe między zjawiskami fizycznymi. Biorąc pod uwagę wcześniejsze rozmowy z uczniami i ich pozytywne opinie na temat zmiany metod pracy oraz wychodząc naprzeciw oczekiwaniom współczesnego świata postanowiłam wyjść z propozycją realizowania innowacji pedagogicznej w klasie VII (w roku szkolnym 2019/2020) oraz w klasie VII i VIII (w roku szkolnym 2020/2021) w Szkole Podstawowej im. Jana Markiewicza w Orzeszkowie.

Innowacja została opracowana na podstawie programu „To jest fizyka” i jest powiązana z tematyką obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz dodatkowo rozszerzone o niektóre zagadnienia fizyczne. Innowacja dotyczy nie tylko fizyki, ale również korelacji przedmiotowej z naukami przyrodniczymi z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej. Dzięki niej uczniowie staną się „badaczami”  i „odkrywcami” zjawisk fizycznych, praw i zasad.

Cele innowacji:

Cel ogólne:

  • rozwijanie zainteresowań i uzdolnień fizycznych, pogłębianie wiedzy z tej dziedziny oraz postawy dociekliwości,
  • zwiększenie zainteresowania uczniów kontynuacją nauki na kierunkach techniczno-przyrodniczych,
  • badanie zjawisk fizycznych poprzez doświadczenia,
  • rozwijanie logicznego myślenia i pomysłowości w rozwiązywaniu problemów,
  • wykorzystanie wiedzy fizycznej do rozwiązywania praktycznych problemów,
  • dostrzeganie związków fizyki z innymi dziedzinami nauki,
  • wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości poprzez prowadzenie dłuższych obserwacji i badań,
  • wyrabianie u uczniów określonych umiejętności w zakresie: pracy samodzielnej, pracy w grupie oraz w parach,
  • kształtowanie umiejętności prezentowania wyników obserwacji i badań w sposób ciekawy
    i czytelny,
  • rozwijanie sprawności rachunkowej, umiejętności szacowania i zaokrąglania wyników,
  • pobudzanie optymizmu i motywacji do kolejnych działań, szukanie radości w pracy i nauce,
  • promowanie wiedzy fizycznej za pomocą różnych form prezentacji.

Cele szczegółowe:

Uczniowie:

  • wykonują eksperymenty naukowe według przygotowanych instrukcji,
  • rozwiązują problemy badawcze, sami dobierają metodę rozwiązania problemu i ją realizują,
  • opisują przebieg i wynik przeprowadzonego doświadczenia, wyjaśniają rolę użytych przyrządów,
  • projektują i budują prototypy urządzeń spełniające określone normy,
  • nagrywają doświadczenia tworząc zestaw krótkich filmów dydaktycznych,
  • potrafią zastosować wiadomości fizyczne w innych dziedzinach nauki,
  • są autorami zadań fizycznych.

Cele wychowawcze:

Uczniowie:

  • poznają siebie (swoje możliwości, zainteresowania) i kierują rozwojem swojej osobowości,
  • potrafią zaplanować swoją pracę, są odpowiedzialni za podjętą i wykonaną pracę,
  • potrafią współpracować w grupie, w parach i samodzielnie,
  • potrafią zaprezentować swoją pracę na forum szkoły,
  • uczą się pewności siebie,
  • stawiają sobie cele i dążą do ich realizacji,
  • wykorzystują czas wolny na rozwijanie swoich zainteresowań,
  • rozwijają poczucie własnej wartości poprzez osiąganie sukcesów.

    Treści nauczania 
  • doświadczalne zilustrowanie I zasady dynamiki, II zasady dynamiki i III zasady dynamiki,
  • wyznaczanie prędkości z pomiaru czasu i drogi z użyciem przyrządów analogowych lub cyfrowych bądź oprogramowania do pomiarów na obrazach wideo,
  • wyznaczanie wartość siły za pomocą siłomierza albo wagi analogowej lub cyfrowej,
  • demonstrowanie zjawiska topnienia, wrzenia, skraplania,
  • badanie zjawiska przewodnictwa cieplnego i określanie, który z badanych materiałów jest lepszym przewodnikiem ciepła,
  • wyznaczanie ciepła właściwe wody z użyciem czajnika elektrycznego lub grzałki o znanej mocy, termometru, cylindra miarowego lub wagi,
  • demonstrowanie istnienia ciśnienia atmosferycznego; demonstrowanie zjawiska konwekcji
    i napięcia powierzchniowego,
  • demonstrowanie prawa Pascala oraz zależności ciśnienia hydrostatycznego od wysokości słupa cieczy,
  • demonstrowanie prawa Archimedesa i na tej podstawie analizowanie pływania ciał;
  • wyznaczanie gęstości cieczy lub ciał stałych,
  • wyznaczanie gęstości substancji z jakiej wykonany jest przedmiot o kształcie regularnym za pomocą wagi i przymiaru lub o nieregularnym kształcie za pomocą wagi, cieczy i cylindra miarowego,
  • demonstrowanie zjawiska elektryzowania przez potarcie lub dotyk,
  • demonstrowanie wzajemnego oddziaływanie ciał naelektryzowanych,
  • rozróżnianie przewodników od izolatorów oraz wskazywanie przykładów,
  • łączenie według podanego schematu obwodów elektrycznych składających się ze źródła (akumulatora, zasilacza), odbiornika (żarówki, brzęczyka, silnika, diody, grzejnika, opornika), wyłączników, woltomierzy, amperomierzy; odczytywanie wskazania mierników,
  • wyznaczanie oporu przewodnika przez pomiary napięcia na jego końcach oraz natężenia prądu przez niego płynącego,
  • demonstrowanie zachowania się igły magnetycznej w obecności magnesu,
  • demonstrowanie zjawiska oddziaływania przewodnika z prądem na igłę magnetyczną,
  • wyznaczanie okresu i częstotliwości w ruchu okresowym,
  • demonstrowanie dźwięku o różnych częstotliwościach z wykorzystaniem drgającego przedmiotu lub instrumentu muzycznego,
  • obserwowanie oscylogramów dźwięków z wykorzystaniem różnych technik,
  • demonstrowanie zjawiska prostoliniowego rozchodzenia się światła, zjawisko załamania światła na granicy ośrodków, powstawanie obrazów za pomocą zwierciadeł płaskich, sferycznych i soczewek,
  • otrzymywanie za pomocą soczewki skupiającej ostre obrazy przedmiotu na ekranie,
  • demonstrowanie rozszczepienie światła w pryzmacie.

 Spodziewane efekty

Dla ucznia:

Poprzez zorganizowaną i systematyczną pracę pozalekcyjną uczeń:

  • chętnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych i rozwija własne zdolności oraz umiejętności twórczego myślenia,
  • pogłębia, utrwala i rozszerza wiadomości i umiejętności zdobyte na lekcjach,
  • zaspokaja zainteresowania i kształtuje pozytywną motywację do nauki przedmiotów ścisłych,
  • konsekwentnie realizuje zadania o różnym charakterze, przejawia inicjatywę i samodzielność,
  • umacnia się w poczuciu własnej wartości i jest odporny psychicznie na ewentualne porażki,
  • poznanie programów pomagających w rozwiązywaniu zadań,
  • stosuje zdobytą wiedzę i umiejętności w sytuacjach życiowych.