Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny
Szkoły Podstawowej im. Jana Markiewicza w Orzeszkowie
Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997r. nr 78, poz. 483ze zm.).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989r. (Dz.U. z 1991r. nr 120, poz. 526).
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 2215).
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.:Dz. U. z 2020 r. poz.1327).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz.910 ze zm.).
- Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487 ze zm.).
- Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 852 ze zm.).
- Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 2182 ze zm. )
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18.08.2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii(Dz.U. z 2015 r. poz. 1249 ze zm.).
- Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021.
- Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2016-2020
- Statut Szkoły
Wstęp
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej im. Jana Markiewicza opiera się na hierarchii wartości wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy.
Treści Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego są spójne ze statutem.
Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca społeczności szkolnej uwzględniająca wolę rodziców oraz priorytety edukacyjne państwa.
Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki dotyczących problemów dzieci.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów ze uwzględnieniem bezpieczeństwa dzieci, problemów występujących w środowisku szkolnym oraz zagadnień nauki zdalnej, z uwzględnieniem:
- wyników ewaluacji,
- wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
- ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczo-profilaktycznego realizowanego w roku szkolnym 2019/2020,
- wniosków i analiz z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych,
- innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły , wnioski nauczycieli, uczniów, rodziców.
Podstawowym celem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.
- Misja szkoły
Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych, poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur.
Szkoła zachęca do uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości, kształtuje postawy patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji.
Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom.
- Sylwetka absolwenta
Dążeniem Szkoły Podstawowej im. Jana Markiewicza w Orzeszkowie jest przygotowanie uczniów do prawidłowego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:
- zna historię i kulturę własnego narodu i regionu jako ,,małej ojczyzny” oraz tradycje szkoły, wykazuje się postawą patriotyczną,
- przestrzega zasad bezpieczeństwa własnego i innych,
- zna i rozumie zasady współżycia społecznego, integruje się z zespołem klasowym
- kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności, szanuje siebie i innych,
- zna i stosuje zasady dobrych obyczajów i kultury bycia,
- jest tolerancyjny, ambitny i kreatywny i samodzielny,
- posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych,
- szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy,
- bezpieczne i efektywne korzysta z technologii cyfrowych,
- ma motywacje do samodzielnego ucznia się przy nauce zdalnej
III. Cele ogólne
Działalność wychowawcza w szkole obejmuje
- prowadzenie działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju
- zdobycie przez ucznia wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych,
- osiągnięcie właściwego stosunku do świata, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału,
- kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych,
- zdobycie stabilnego systemu wartości.
- współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
- wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną
Działalność profilaktyczna szkoły obejmuje:
- Realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych,
- przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej,
- kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych,
- wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu,
- wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,
W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w pracy wychowawczej i profilaktycznej są ukierunkowane na:
- wspomaganie rozwoju ucznia w sferze emocjonalnej, społecznej i twórczej,
- przygotowanie uczniów do prawidłowego funkcjonowania w grupie społecznej (szkole, klasie),
- wzbudzanie poczucia przynależności do grupy,
- rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości,
- budowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej, rozwijanie postawy patriotycznej,
- przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom,
- wykorzystanie narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość,
- bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
- troska o bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i rodziców.
Zadania wychowawcze i profilaktyczne programu to:
- Wychowanie do wartości
- Rozwój poszanowania dziedzictwa narodowego i kształtowanie świadomości narodowej.
- Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
- Wsparcie psychologiczno – pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
- zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole,
- bezpieczeństwo w szkole, w drodze do i ze szkoły
- promowanie zdrowego stylu życia,
- kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
- rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków),
- eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,.
Szczegółowe cele do realizacji w roku szkolnym 2020/2021
- kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych
- Umacnianie postawy patriotycznej.
- Utrwalenie bezpiecznych zachowań, które chronią lub zmniejszają ryzyko związane z zagrożeniami w sieci,
- Zapewnienie możliwości konsultacji on-line dla rodziców uczniów (zgodnie z potrzebami).
- Dostosowanie narzędzi, metod i form pracy stosowanych w zdalnym nauczaniu, do możliwości psychofizycznych uczniów
- Wsparcie wszystkich uczniów tego wymagający pomocą w odpowiedniej formie
- włączenie osób niepełnosprawnych do życia społecznego
- Upowszechnienie wiedzy na temat obowiązujących w szkole norm i wartości.
- Integracja zespołów klasowych
- Nabywanie wiedzy i umiejętności dotyczących bezpieczeństwa w drodze do i ze szkoły.
- Organizowanie zajęć uczących jak zdrowo ekologicznie żyć,
- Upowszechnienie wiedzy na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych
- Utrwalenie bezpiecznych zachowań, które chronią lub zmniejszają ryzyko związane z zagrożeniami w sieci,
- Zorganizowanie zajęć, warsztatów wzmacniające poczucie własnej wartości, podnoszących samoocenę oraz pozwalających wychowankowi zdać sobie sprawę ze swoich mocnych stron- kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby.
- Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów.
- Zwiększenie udziału uczniów w zajęciach dodatkowych.
- Pedagogizacja rodziców dotycząca wzmocnienia zainteresowań dzieci i uświadomienia jak ważne dla poczucia bezpieczeństwa dziecka jest świadomość, że rodzice troszczą się o jego pomyślność
- Doradztwo zawodowe: pomoc w wyborze dalszej drogi kształcenia,
Harmonogram działań
Zadania |
Formy organizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin |
Wychowanie do wartości
|
1.Dzień Życzliwości -Plebiscyt na najżyczliwszą koleżankę / najżyczliwszego kolegę 2. Wewnątrzszkolny Konkurs Różaniec 3.Realizacja zewnętrznych programów
4. Warsztaty psychologiczne 5. Wolontariat- udział w akcjach charytatywnych
· Akcja „Znicz na Kresy”, · odwiedziny grobów zmarłych nauczycieli · Zbiórka pieniędzy dla fundacji „Pomóż i Ty”. · Udział w akcji Góra Grosza · Zbiórka i przekazanie darów dla pań podopiecznych w Krzelowie · Zbieranie nakrętek 6. Światowy Dzień Autyzmu
7.Wspomnienie o Janie Pawle II.
8.Dzień dobrych uczynków
9. Budowanie pozytywnych relacji w klasie poprzez wspólne działania. |
Uczniowie Opiekunowie SSU
J. Wdowiak Rada Pedagogiczna
Zespół specjalistów Opiekunowie Szkolnego Koła Wolontariatu
E. Maćkowska A. Berestecka
J. Wdowiak Uczniowie Opiekunowie SSU
Wychowawcy psycholog
|
Październik Listopad-finał
Październik
Cały rok, zgodnie z terminarzem
Według potrzeb Zgodnie z harmonogramem
04.2021r.
04.2021r.
19.05.2021r.
Cały rok szkolny |
Rozwój poszanowania dziedzictwa narodowego i kształtowanie świadomości narodowej.
|
1.Zajęcia i lekcje wychowawcze na temat patriotyzmu. 2. Świętowanie rocznic i wydarzeń patriotycznych: – Apel z okazji 81 rocznicy wybuchu II wojny światowej,
– Apel z okazji Narodowego Święta Niepodległości, Czynności dodatkowe -wykonywanie i rozdawanie kotylionów w Kościołach, wspólne śpiewanie hymnu, – Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”, – Apel z okazji Konstytucji 3. Maja, obchody Święta Pracy i Dnia Flagi 3.Kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły: – Wprowadzenie uczniów w zwyczaje i tradycje szkoły: -strój galowy podczas uroczystości szkolnych, hymn szkolny, poczet sztandarowy, – Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2020/2021, – Pasowanie Pierwszoklasistów,
-Pasowanie Przedszkolaków,
Wigilie klasowe, – Pierwszy Dzień Wiosny -Zorganizowanie ogniska z okazji pierwszego dnia wiosny. Klasowa Marzanna – konkurs, – Apel z okazji Świąt Wielkanocnych/Śniadanie Wielkanocne Scenki ludowych obrzędów. 4. Upowszechnianie wiedzy historycznej Polski poprzez organizowanie uroczystości, szkolnych związanych ze świętami państwowymi. 5.Organizowanie w klasach gazetek o tematyce narodowej 6.Poznawanie sylwetek sławnych Polaków związanych z historią Polski. 7. Udział w obchodach świąt państwowych i lokalnych organizowanych przez Gminę Wińsko z udziałem pocztu sztandarowego.
|
Wychowawcy klas
kl. VI z wychowawcą
kl. VII
A. Berestecka
kl. IV z wychowawcą
wychowawcy
dyrektor, wychowawcy kl. I z wychowawcą
A. Krawiec M. Wasilewicz
Wychowawcy Uczniowie Opiekunowie SSU Wychowawcy Uczniowie Wychowawcy
Wychowawcy
Wychowawcy Uczniowie Wychowawcy
nauczyciele
|
Cały rok szkolny
09.2020
11.2020
1.03.2021r.
04.05.2020r.,
Wrzesień Cały rok szkolny
01.09.2020r.
23.10.2020
20.11.2020r.
12.2020r.
19.03.2021r.
03.2021
Według kalendarza
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
Według harmonogramu
|
Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
|
1.Utrwalenie bezpiecznych zachowań, które chronią lub zmniejszają ryzyko związane z zagrożeniami w sieci, – Dzień Bezpiecznego Internetu
2.Zapewnienie możliwości konsultacji on-line dla rodziców uczniów 3.Dostosowanie narzędzi, metod i form pracy stosowanych w zdalnym nauczaniu, do możliwości psychofizycznych uczniów.
|
M. Bielecka B. Zarazińska Nauczyciele
Nauczyciele
|
09.02.2021r.
Według potrzeb
W pracy zdalnej
|
Wsparcie psychologiczno – pedagogiczne wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
|
1. Diagnozowanie trudności uczniów w nauce poprzez: 2.Dostosowanie oferty edukacyjnej do możliwości i inspiracji uczniów – zajęcia wyrównawcze- realizacja projektu unijnego 3. Diagnoza dzieci z oddziałów przedszkolnych. Przekazanie rodzicom informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w klasie I 4. Stosowanie różnorodnych metod nauczania i form pracy rozwijających – podnoszenie atrakcyjności i skuteczności zajęć lekcyjnych 5 Przygotowanie uczniów do egzaminu po klasie VIII
|
Nauczyciele Nauczyciele specjaliści
Nauczyciele
Nauczyciele
M. Wasilewicz
Nauczyciele poszczególnych klas i przedmiotów
Nauczyciele
Nauczyciele
Nauczyciele uczących w klasie VIII |
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
Wrzesień – listopad Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
Według harmonogramu II semestr |
Bezpieczeństwo w szkole, w drodze do i ze szkoły |
1.Zapoznanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi na terenie szkoły: – regulaminy stołówki, świetlicy, biblioteki, placu zabaw, sali gimnastycznej, sali komputerowej, 2. Lekcje i godziny wychowawcze poświęcone bezpieczeństwu i wychowaniu komunikacyjnemu. 3.Zapoznanie z procedurami dotyczącymi prawidłowego zachowania i postępowania w związku z epidemią Covid-19. 4. Utrwalenie zasad udzielania pierwszej pomocy 5. Organizowanie spotkań z przedstawicielami Policji- pogadanki
|
Wychowawcy
Nauczyciele klas I-VIII
Wychowawcy
J. Matysiewicz
Dyrektor wychowawcy |
Wrzesień 2020r.
Zgodnie z programem
Wrzesień
Według harmonogramu Według potrzeb |
Promowanie zdrowego stylu życia, kształtowanie nawyków prozdrowotnych |
1. Realizacja i udział w ,,Programie dla Szkół. Mleko i owoce w szkole” 2. Zajęcia o zdrowym stylu odżywiania się oraz znaczeniu ruchu w życiu człowieka prowadzone na podstawie opracowanych scenariuszy. 3. Warsztaty kulinarne -,,Zdrowo jemy” 3.Udział w zewnętrznych i wewnętrznych zawodach sportowych 4. Współpraca z firmami recyklingowymi – zbiórka makulatury, zużytych baterii. 5. Udział w programie ,,Trzymaj formę” 6.Udział w prelekcjach, pogadankach, warsztatach, programach i kampaniach profilaktycznych.
7.Wdrażanie postawy ekologiczne: – Sprzątanie Świata, – III Powiatowy Konkurs Przyrodniczy,
– Dzień Ziemi, – Turniej Ekologiczny dla klas I – III 8.Rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych -lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków,
|
M. Bielecka
Wychowawcy klas I-III
Nauczyciele Nauczyciel zajęć fizycznych
Wychowawcy J. Wdowiak Nauczyciel zajęć fizycznych pedagog, wychowawcy, pielęgniarka, instytucje wspomagające
wychowawcy A.Mazur G. Studenna Nauczyciele M. Bielecka Wychowawcy Psycholog szkolny
|
Cały rok szkolny
Według harmonogramu
Według harmonogramu Według harmonogramu Cały rok szkolny
Według harmonogramu Według planu
11.2020r.
22.04.2021r 04.2021r. Według planu |
Upowszechnienie wiedzy na temat obowiązujących w szkole norm i wartości. Integracja zespołów klasowych
|
1.Warsztaty z zakresu komunikacji społecznej, pracy w zespole, funkcjonowania wśród innych, analizy sytuacji problemowych i możliwości ich konstruktywnego rozwiązywania. 2. Wybory do samorządu uczniowskiego/wybory samorządów klasowych, bieżąca kontrola ich działalności. 3. Warsztaty z zakresu komunikacji społecznej, pracy w zespole, funkcjonowania wśród innych, analizy sytuacji problemowych i możliwości ich konstruktywnego rozwiązywania.
|
psycholog szkolny wychowawcy
Wychowawcy uczniowie
Psycholog szkolny wychowawcy
|
Według planu
Wrzesień Cały rok szkolny
Według planu |
Wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych |
1. Realizacja tematów dających uczniom możliwość poznania swoich mocnych 2. Rozmowy indywidualne z psychologiem.
|
Wychowawcy
Psycholog szkolny |
Według planu
Według potrzeb |
Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów |
1. Organizacja zajęć rozwijających w klasach I-III. 2.Udział uczniów zajęciach. 3. Udział w konkursach wewnętrznych i zewnętrznych, dostosowanych do potrzeb zainteresowań i uzdolnień dzieci. |
Wychowawcy
Wychowawcy organizatorzy |
Wrzesień
Cały rok Według harmonogramu |
Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego.
Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
- obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
- analizę dokumentacji,
- przeprowadzanie ankiet wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
- rozmowy z rodzicami,
- wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
- wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli, analizy przypadków.
Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został uchwalony przeze Radę Pedagogiczną Szkoły Podstawowej im. Jana Markiewicza w Orzeszkowie i pozytywnie zaopiniowany przez Radą Rodziców w dniu 11.09.2020 r.