Laboratoria Przyszłości- podsumowanie roku szkolnego 2023-2024
Laboratoria Przyszłości- to program rządowy, który realizujemy już drugi rok. Jest to program, który daje możliwości realizacji ciekawych zajęć i projektów. Nowoczesne sprzęty umożliwiają prowadzenie interesujących zajęć z dużym zaangażowaniem uczniów.
Do najczęściej używanych w tym roku należy zaliczyć: roboty CodeyRocky wraz z akcesoriami, drukarka oraz skaner 3D, aparat fotograficzny z akcesoriami, gimbal, mikroport z akcesoriami, mikrofon kierunkowy oświetlenie do realizacji nagrań, mikrokontroler z czujnikami i akcesoriami oraz lutownica / Stacja lutownicza z gorącym powietrzem.
Najczęściej na swoich zajęciach oraz przy okazji różnych uroczystości ze sprzętów korzystają: K. Zalas, J. Wdowiak, J. Matysiewicz, M. Szwiec- Pater, A. Mazur, A. Berestecka, G. Studenna oraz B. Zarazińska.
Nauczyciele w ciągu roku szkolnego uczestniczyli w szkoleniach organizowanych przez Platformę Skriware Adademy oraz w webinariach oraz dokształcali się wzajemnie w ramach Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli.
Dwa razy w semestrze pojawiała się informacja o realizacji programu- Laboratoria Przyszłości w założonej stronie internetowej. Ważniejsze wydarzenia były opisywanie na gazetce poświęconej Laboratoriom Przyszłości.
Podczas zajęć informatycznych uczniowie najczęściej projektowali w programie Tinkercad, a następnie drukowali swoje prace na drukarce 3D MakerBot. Wśród wydruków były m.in. wielkanocne ozdoby, czy pisanki oraz wzory litery Pi podczas obchodów święta tej liczby. W trakcie zajęć dzieci pracowały również z robotami CodeyRocky opracowując trasy wyścigów, czy na lekcji fizyki wyznaczając prędkości robotów korzystając z poznanych wzorów.
Sprzęt multimedialny, w tym aparat fotograficzny i akcesoria do oświetlenia, odgrywał istotną rolę podczas różnorodnych wydarzeń szkolnych oraz zajęć terenowych, takich jak akcje sprzątania terenów wokół szkoły i w rejonie rzeki Jezierzycy. Aparat stanowił niezastąpione narzędzie do uwieczniania istotnych momentów szkolnych, takich jak obchody Dnia Dziecka, rajd rowerowy, piknik rodzinny czy wycieczka do Jeleniej Góry. Ponadto, służył do tworzenia portretów z wykorzystaniem specjalnych dekoracji oraz fotobudek podczas uroczystości związanych z Niebieskimi Igrzyskami. Wykorzystywano go również do nagrania filmu “Historia o Dyziu Łakomczuchu”, zaprezentowanego szerokiej publiczności podczas szkolnego konkursu promującego zdrowe odżywianie.
Omawiając tematy dotyczące pogody uczniowie klasy 4 na lekcjach przyrody wykorzystywali Labdysci – to cyfrowe mobilne laboratorium przyrodnicze, które umożliwia wykonywanie doświadczeń w podstawowym zakresie. Uczniowie mierzyli temperaturę wody ciepłej i zimnej porównując odczyty temperatur, a także temperaturę w pomieszczeniu i na dworze. Nauka poprzez samodzielne doświadczenie pozwala uczniom na samodzielne wyciąganie wniosków.
Uczniowie klas I-VII pracowali ze stacją lutowniczą (wyposażenie, zasady BHP) zakupioną w ramach projektu “Laboratoria przyszłości”, Uczniowie klasy I zapoznali się z możliwościami stacji, obejrzeli filmik instruktażowy. Dowiedzieli się, że jeśli chcą połączyć ze sobą dwa elementy wykonane z metalu, to najlepszym sposobem będzie wykorzystanie lutownicy. Uczniowie podawali propozycje w jakich dziedzinach techniki można wykorzystać sprzęt, pomysły były bardzo trafione. Uczniowie klas starszych IV-VII łączyli ze sobą dwa elementy wykonane z metalu. Nasza lutownica składa się z dwóch elementów czyli grota i jest to element mający kontakt ze spoiwem oraz kolby, która służy jako rękojeść lutownicy. Cały proces jest naprawdę prosty do wykonania. Samo urządzenie jest niewielkie i łatwe w obsłudze. Nie potrzeba specjalistycznej wiedzy, by z niego skorzystać. Wystarczy znać kilka najważniejszych zasad dotyczących obróbki metali.
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi również biorą aktywny udział w zajęciach wykorzystujących sprzęt zakupiony w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Podejmowane przez nich aktywności rozwijają ich pamięć, koncentrację uwagi, spostrzegawczość oraz koordynację ruchową. Szczególne zainteresowanie wykazywali podczas programowania robotów Codey Rocky. Wykorzystując aplikację zainstalowaną na tabletach samodzielnie lub z pomocą nauczyciela tworzyli skrypty, przeciągając kolorowe bloczki i upuszczając je na pulpicie programistycznym. Następnie obserwowali reakcję robota, który nie tylko wykonywał zaplanowane przez uczniów ruchy, ale także wyświetlał zaprogramowane przez nich emocje. W programie Tinkercad projektowali ozdoby wielkanocne, które następnie drukowane były za pomocą drukarki 3D.
Koordynator projektu
Bożena Zarazińska