„Laboratoria Przyszłości” w I półroczu roku szkolnego 2024/2025

laboratoria-przyszlości

„Laboratoria Przyszłości” to rządowy program edukacyjny, realizowany w naszej placówce już od trzech lat. Jego celem jest wsparcie szkół w zakresie nowoczesnych technologii i narzędzi dydaktycznych, umożliwiających realizację innowacyjnych zajęć edukacyjnych. Zakupiony w ramach programu sprzęt pozwala na angażujące, interaktywne prowadzenie lekcji, rozwijając kompetencje uczniów w zakresie nauk ścisłych, technologii oraz kreatywnego myślenia. Wyposażenie zostało zakupione dzięki udziałowi szkoły w programie Laboratoria Przyszłości.

Wykorzystanie sprzętu w I półroczu roku szkolnego 2024/2025

W bieżącym półroczu nauczyciele i uczniowie najczęściej korzystali z następujących narzędzi:

  • Roboty edukacyjne Codey Rocky wraz z akcesoriami,
  • Drukarka 3D MakerBot,
  • Aparat fotograficzny z akcesoriami,
  • Mikrofon kierunkowy,
  • Oświetlenie studyjne do realizacji nagrań i fotografii studyjnej (fotościanki),
  • Mikrokontroler z czujnikami i akcesoriami,
  • Stacja lutownicza z funkcją gorącego powietrza.

Zastosowanie sprzętu na zajęciach lekcyjnych

Podczas lekcji informatyki uczniowie kontynuowali projektowanie modeli 3D w programie Tinkercad, a następnie drukowali swoje prace przy użyciu drukarki 3D MakerBot. W ramach zajęć z robotyki uczniowie wykorzystywali roboty Codey Rocky do programowania tras wyścigowych, a podczas lekcji fizyki wyznaczali prędkości robotów, stosując poznane wzory fizyczne.

Sprzęt multimedialny, w tym aparat fotograficzny oraz zestawy oświetleniowe, znalazł szerokie zastosowanie podczas dokumentowania wydarzeń szkolnych i zajęć terenowych. Był wykorzystywany m.in. podczas akcji sprzątania terenów wokół szkoły oraz w rejonie rzeki Jezierzycy. Aparat fotograficzny umożliwił również rejestrację ważnych uroczystości szkolnych, takich jak: Dzień Babci i Dziadka, Dzień Bezpiecznego Internetu oraz Koncert Noworoczny „Pracowite Boże Narodzenie”. Sprzęt wykorzystywano także do realizacji portretów i sesji fotograficznych podczas szkolnych wydarzeń.

Na lekcjach przyrody uczniowie klasy czwartej korzystali z LabDysków – cyfrowego laboratorium przyrodniczego. Podczas zajęć uczniowie przeprowadzali pomiary temperatury wody ciepłej i zimnej, porównując uzyskane wyniki, a także analizowali różnice temperatur w pomieszczeniu i na świeżym powietrzu. Eksperymenty te umożliwiały im samodzielne wyciąganie wniosków, co sprzyjało rozwijaniu myślenia naukowego.

Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Sprzęt zakupiony w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” wykorzystywano również w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Podczas zajęć uczniowie poznawali budowę aparatu fotograficznego, uczyli się technik wykonywania zdjęć oraz podstaw edycji fotografii. Aktywności te wspierały rozwój ich pamięci, koncentracji uwagi, spostrzegawczości oraz koordynacji ruchowej.

Realizacja projektu „Przedszkolaki – Bystrzaki w Gminie Wińsko!”

W ramach projektu „Przedszkolaki – Bystrzaki w Gminie Wińsko!” dzieci z oddziału przedszkolnego uczestniczyły w zajęciach z wykorzystaniem klocków LEGO oraz robotów Codey Rocky. Zajęcia prowadzone przez panią Martynę Kasińską i Bożenę Zarazińską sprzyjały wszechstronnemu rozwojowi dzieci, kształtując umiejętności manualne, logiczne myślenie oraz współpracę w grupie. Nauka przez zabawę okazała się skutecznym sposobem przyswajania wiedzy i rozwijania kluczowych kompetencji.

Na zajęciach z robotyki i kodowania robotów nauczycielki wprowadzały dzieci w arkana podstaw kodowania przez interaktywne zabawy, trenowały umiejętności rozwiązywania problemów, pracę i komunikację w grupie. Zachęcały do krytycznego, twórczego i kreatywnego myślenia. Tematyka zajęć obejmowała:

  • Wprowadzenie do robotyki – poznajemy Codey Rocky i zasady działania robotów.
  • Pierwsze kroki z kodowaniem – podstawowe ruchy robota: jazda do przodu, do tyłu, skręcanie.

Wykorzystanie sprzętu w świetlicy szkolnej i edukacji wczesnoszkolnej

Z zakupionego sprzętu korzystali także nauczyciele prowadzeni zajęcia świetlicowe oraz edukacji wczesnoszkolnej. Uczniowie używali aparatu fotograficznego do przygotowywania prezentacji dydaktycznych oraz ozdób świątecznych, co łączyło naukę z kreatywną zabawą.

Plany na drugie półrocze roku szkolnego 2024/2025

W drugim półroczu roku szkolnego 2024/2025 planowane jest rozszerzenie zakresu wykorzystania zakupionego sprzętu. Planowane zajęcia obejmują:

  • Pracę z greenscreenem i gimbalem w celu realizacji projektów filmowych,
  • Warsztaty z lutowania przy użyciu stacji lutowniczej,
  • Rozszerzone zajęcia z druku 3D, obejmujące zaawansowane modelowanie i realizację projektów uczniowskich.
  • Warsztaty Codey Rocky w edukacji wczesnoszkolnej – klasy 1-3.

Program „Laboratoria Przyszłości” kontynuuje rozwój nowoczesnej edukacji, umożliwiając uczniom zdobywanie praktycznych umiejętności, które będą nieocenione w ich dalszej ścieżce kariery edukacyjnej i zawodowej.

DK

#LaboratoriaPrzyszłości i #LaboratoriaPrzyszlosci

@LaboratoriaPrzyszlosci