Mój wymarzony zawód

                                               

  Zawód – czym jest, kim będę w przyszłości, czy mój wybór będzie odzwierciedlał moje zainteresowania, pasje, umiejętności? Takie i inne pytania przewijały się wśród naszych najmłodszych członków społeczności przedszkolnej, jak również wśród uczniów klas I-VIII. 

Okazją do takich przemyśleń i rozmów był przeprowadzony w październiku Dzień Preorientacji Zawodowej przygotowany przez szkolnego doradcę zawodowego.

    Czym jest  preorientacja zawodowa doskonale przedstawia Z. Wiatrowski, który wskazuje,że  „preorientację należy traktować, jako układ przypadkowych i celowych oddziaływań, które umożliwiają zdobycie wiedzy o zawodach. Odnosi się to w szczególności do działań w środowisku rodzinnym, przedszkolnym i nauczaniu początkowym, jak też ważnym późniejszym okresie rozwoju dziecka. Preorientacja winna obejmować swoim zakresem przede wszystkim dzieci z wyraźnym zaznaczeniem, że jej wpływ formuje się nie tylko w przedszkolu, ale i otoczeniu rodzinnym, gdzie domownicy stanowią dla najmłodszych wzór do naśladowania. W środowisku rodzinnym dzieci przyswajają najważniejsze normy, zwyczaje i zasady postępowania i uznają preorientację zawodową, jako podstawę i ogólne zadanie wychowania i kształcenia przedzawodowego”.

     Zajęcia miały na celu przybliżenie rangi wymarzonego zawodu. W tym dniu wielu uczniów i przedszkolaków przygotowało ciekawy zaaranżowany przez siebie strój. W trakcie zajęć, pogadanek, filmów edukacyjnych o tematyce zawodu przedszkolaki rozwiązywali zagadki tematyczne: co to za zawód; kolorowali postacie przedstawiające wybrany zawód. Uczniowie klas I-III z zaangażowaniem układali rebusy, rozwiązywali zagadki, wykonywali ciekawe rysunki, oglądali filmy o tematyce – zawody,które znam. Ponad to pisali na kartkach przyklejonych na plecach kolegów i koleżanek zawody, jaki ich zdaniem pasuje do wybranej osoby. Uczniowie starszych klas zaprezentowali w formie plastycznej – Mój zawód – malując swój portret i wpisując pod nim swój przyszłościowy zawód, wyszukiwali w programach multimedialnych ciekawych znanych i nieznanych im osób ze świata nauki, sztuki, sportu i  poznawali jakie dane osoby wykonywały zawody.

            Zajęcia bardzo każdemu się podobały. Było przy tym wiele uśmiechu i zabawy. Usłyszeli przy tym ważne słowa wypowiadanie przez nauczyciela, że przez zabawę uczymy się życia.

Zapewne do takich zajęć jeszcze wrócimy, bo są dobrą ścieżką do wyboru wymarzonego zawodu  dla naszych uczniów i przedszkolaków.

https://pracetolerancja.wordpress.com/tag/preorientacja-zawodowa/

 

Ewa Maćkowska