Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Drogi Rodzicu, zwróć się do pedagoga szkolnego lub psychologa, jeśli:

  • martwi Cię zachowanie Twojego dziecka,
  • chcesz porozmawiać o relacjach z dzieckiem,
  • masz pytania dotyczące jego postępów w nauce i funkcjonowania w szkole,
  • potrzebujesz pomocy w wychowaniu,
  • masz wątpliwości i nie wiesz, do kogo się zwrócić,
  • szukasz wsparcia.

Drogi Uczniu, możesz przyjść do pedagoga szkolnego lub psychologa, gdy:

  • czujesz się niezrozumiany lub samotny,
  • trudno Ci się porozumieć z nauczycielem,
  • masz problemy rodzinne albo znalazłeś się w trudnej sytuacji,
  • chcesz podzielić się swoimi przeżyciami – zarówno radosnymi, jak i trudnymi,
  • chciałbyś pomagać innym, ale nie wiesz, jak to zrobić,
  • potrzebujesz pomocy w sprawie, z którą sam sobie nie radzisz.

 

Pedagog szkolny

Pedagog wspiera uczniów w przypadku niepowodzeń w nauce oraz w relacjach z nauczycielami i rówieśnikami. Prowadzi zajęcia psychoedukacyjne, pomaga w problemach rodzinnych, emocjonalnych i sytuacyjnych, organizuje pomoc socjalną. Koordynuje działania wynikające z opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej . Spotyka się z rodzicami, a także współpracuje z instytucjami wspierającymi szkołę, m.in. Policją, kuratorami czy poradnią psychologiczno-pedagogiczną.

Psycholog szkolny

Zapewnia uczniom pomoc psychologiczną i wspiera rodziców w procesie wychowania. Pomaga odkrywać i rozwijać mocne strony dziecka, prowadzi rozmowy i spotkania z uczniami, wychowawcami oraz rodzicami. Może pełnić rolę mediatora w sprawach wychowawczych.

Terapia pedagogiczna

Ma na celu wszechstronny rozwój dzieci z trudnościami rozwojowymi i szkolnymi. Dzięki odpowiednim metodom pomaga eliminować przyczyny i skutki problemów w nauce. W naszej szkole zajęcia prowadzone są indywidualnie lub w małych grupach (2–5 osób), raz w tygodniu przez jedną godzinę lekcyjną.

Pedagog specjalny

Odpowiada za organizację zajęć specjalistycznych i pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla uczniów posiadających opinie i orzeczenia. Współpracuje przy opracowywaniu dokumentacji (IPET, WOPFU), udziela porad uczniom, rodzicom i nauczycielom oraz utrzymuje kontakt z instytucjami wspierającymi dziecko i rodzinę.

Nauczyciel współorganizujący proces kształcenia

Ściśle współpracuje z wychowawcami, nauczycielami i specjalistami, dostosowując metody i formy pracy do potrzeb uczniów wynikających z diagnoz i orzeczeń. Prowadzi także zajęcia rewalidacyjne.

Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole

  1. Pomoc ta jest kierowana do uczniów i rodziców.
  2. Korzystanie z niej jest dobrowolne i bezpłatne.
  3. Potrzeba wsparcia może wynikać m.in. z:
    • niepełnosprawności,
    • niedostosowania lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
    • zaburzeń emocjonalnych lub zachowania,
    • szczególnych uzdolnień,
    • specyficznych trudności w uczeniu się,
    • zaburzeń językowych,
    • chorób przewlekłych,
    • sytuacji kryzysowych,
    • trudności w nauce,
    • zaniedbań środowiskowych,
    • problemów adaptacyjnych (różnice kulturowe, nauka za granicą).
  4. Wsparcie może być udzielone z inicjatywy:
    • ucznia, rodziców, dyrektora, nauczycieli, specjalistów,
    • pielęgniarki szkolnej,
    • poradni psychologiczno-pedagogicznej,
    • asystenta rodziny, kuratora sądowego, pracownika socjalnego,
    • organizacji i instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny.
  5. Szkoła organizuje pomoc we współpracy z:
    • rodzicami,
    • poradniami psychologiczno-pedagogicznymi,
    • placówkami doskonalenia nauczycieli,
    • innymi szkołami,
    • organizacjami i instytucjami wspierającymi dziecko i rodzinę.

Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Pomoc jest udzielana w codziennej pracy z uczniem przez nauczycieli i specjalistów, m.in. w formie:

  • zajęć rozwijających uzdolnienia,
  • zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
  • zajęć rozwijających umiejętność uczenia się,
  • zajęć specjalistycznych:
    • korekcyjno-kompensacyjnych,
    • logopedycznych,
    • rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne,
    • terapeutycznych,
  • zajęć związanych z wyborem ścieżki kształcenia i zawodu,
  • indywidualnej ścieżki kształcenia,
  • warsztatów,
  • porad i konsultacji.

Szkoła prowadzi także wykaz instytucji, do których można się zwrócić o dodatkową pomoc.

Procedura udzielania pomocy

Jeśli nauczyciel, wychowawca, specjalista, rodzic lub dyrektor zauważy potrzebę wsparcia ucznia, natychmiast rozpoczyna się procedura pomocy.

  • Rodzic lub pełnoletni uczeń może w każdej chwili złożyć wniosek o pomoc.
  • W przypadku choroby przewlekłej do wniosku należy dołączyć uzasadnienie.
  • Opinie i orzeczenia należy przekazać do sekretariatu (najpóźniej do 20 września w nowym roku szkolnym).
  • Dyrektor ustala formy i wymiar pomocy na podstawie zaleceń i arkusza organizacyjnego szkoły.
  • Rodzic lub pełnoletni uczeń zostaje zapoznany z propozycją wsparcia i podpisuje oświadczenie o zgodzie bądź jej braku.