Drogi Rodzicu, zwróć się do pedagoga szkolnego lub psychologa, jeśli:
- martwi Cię zachowanie Twojego dziecka,
- chcesz porozmawiać o relacjach z dzieckiem,
- masz pytania dotyczące jego postępów w nauce i funkcjonowania w szkole,
- potrzebujesz pomocy w wychowaniu,
- masz wątpliwości i nie wiesz, do kogo się zwrócić,
- szukasz wsparcia.
Drogi Uczniu, możesz przyjść do pedagoga szkolnego lub psychologa, gdy:
- czujesz się niezrozumiany lub samotny,
- trudno Ci się porozumieć z nauczycielem,
- masz problemy rodzinne albo znalazłeś się w trudnej sytuacji,
- chcesz podzielić się swoimi przeżyciami – zarówno radosnymi, jak i trudnymi,
- chciałbyś pomagać innym, ale nie wiesz, jak to zrobić,
- potrzebujesz pomocy w sprawie, z którą sam sobie nie radzisz.
Pedagog szkolny
Pedagog wspiera uczniów w przypadku niepowodzeń w nauce oraz w relacjach z nauczycielami i rówieśnikami. Prowadzi zajęcia psychoedukacyjne, pomaga w problemach rodzinnych, emocjonalnych i sytuacyjnych, organizuje pomoc socjalną. Koordynuje działania wynikające z opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej . Spotyka się z rodzicami, a także współpracuje z instytucjami wspierającymi szkołę, m.in. Policją, kuratorami czy poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
Psycholog szkolny
Zapewnia uczniom pomoc psychologiczną i wspiera rodziców w procesie wychowania. Pomaga odkrywać i rozwijać mocne strony dziecka, prowadzi rozmowy i spotkania z uczniami, wychowawcami oraz rodzicami. Może pełnić rolę mediatora w sprawach wychowawczych.
Terapia pedagogiczna
Ma na celu wszechstronny rozwój dzieci z trudnościami rozwojowymi i szkolnymi. Dzięki odpowiednim metodom pomaga eliminować przyczyny i skutki problemów w nauce. W naszej szkole zajęcia prowadzone są indywidualnie lub w małych grupach (2–5 osób), raz w tygodniu przez jedną godzinę lekcyjną.
Pedagog specjalny
Odpowiada za organizację zajęć specjalistycznych i pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla uczniów posiadających opinie i orzeczenia. Współpracuje przy opracowywaniu dokumentacji (IPET, WOPFU), udziela porad uczniom, rodzicom i nauczycielom oraz utrzymuje kontakt z instytucjami wspierającymi dziecko i rodzinę.
Nauczyciel współorganizujący proces kształcenia
Ściśle współpracuje z wychowawcami, nauczycielami i specjalistami, dostosowując metody i formy pracy do potrzeb uczniów wynikających z diagnoz i orzeczeń. Prowadzi także zajęcia rewalidacyjne.
Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
- Pomoc ta jest kierowana do uczniów i rodziców.
- Korzystanie z niej jest dobrowolne i bezpłatne.
- Potrzeba wsparcia może wynikać m.in. z:
- niepełnosprawności,
- niedostosowania lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
- zaburzeń emocjonalnych lub zachowania,
- szczególnych uzdolnień,
- specyficznych trudności w uczeniu się,
- zaburzeń językowych,
- chorób przewlekłych,
- sytuacji kryzysowych,
- trudności w nauce,
- zaniedbań środowiskowych,
- problemów adaptacyjnych (różnice kulturowe, nauka za granicą).
- Wsparcie może być udzielone z inicjatywy:
- ucznia, rodziców, dyrektora, nauczycieli, specjalistów,
- pielęgniarki szkolnej,
- poradni psychologiczno-pedagogicznej,
- asystenta rodziny, kuratora sądowego, pracownika socjalnego,
- organizacji i instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny.
- Szkoła organizuje pomoc we współpracy z:
- rodzicami,
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi,
- placówkami doskonalenia nauczycieli,
- innymi szkołami,
- organizacjami i instytucjami wspierającymi dziecko i rodzinę.
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Pomoc jest udzielana w codziennej pracy z uczniem przez nauczycieli i specjalistów, m.in. w formie:
- zajęć rozwijających uzdolnienia,
- zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
- zajęć rozwijających umiejętność uczenia się,
- zajęć specjalistycznych:
- korekcyjno-kompensacyjnych,
- logopedycznych,
- rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne,
- terapeutycznych,
- zajęć związanych z wyborem ścieżki kształcenia i zawodu,
- indywidualnej ścieżki kształcenia,
- warsztatów,
- porad i konsultacji.
Szkoła prowadzi także wykaz instytucji, do których można się zwrócić o dodatkową pomoc.
Procedura udzielania pomocy
Jeśli nauczyciel, wychowawca, specjalista, rodzic lub dyrektor zauważy potrzebę wsparcia ucznia, natychmiast rozpoczyna się procedura pomocy.
- Rodzic lub pełnoletni uczeń może w każdej chwili złożyć wniosek o pomoc.
- W przypadku choroby przewlekłej do wniosku należy dołączyć uzasadnienie.
- Opinie i orzeczenia należy przekazać do sekretariatu (najpóźniej do 20 września w nowym roku szkolnym).
- Dyrektor ustala formy i wymiar pomocy na podstawie zaleceń i arkusza organizacyjnego szkoły.
- Rodzic lub pełnoletni uczeń zostaje zapoznany z propozycją wsparcia i podpisuje oświadczenie o zgodzie bądź jej braku.
