Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny
Szkoły Podstawowej im. Jana Markiewicza w Orzeszkowie
w roku szkolnym 2025/2026
Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997r. nr 78, poz. 483ze zm.).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989r. (Dz.U. z 1991r. nr 120, poz. 527).
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 935 ze zm.).
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.:Dz. U. z 2022 r. poz. 2230).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 900).
- Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r. poz. 165 ze zm.).
- Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 852).
- Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 700 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii(Dz.U. z 2015 r. poz. 1249 ze zm.).
- Podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026, ustalonych przez Ministra Edukacji Narodowej w dniu 21 maja 2025 r.
- Zmiany w podstawie programowej wychowania fizycznego, edukacji obywatelskiej oraz edukacji zdrowotnej, wprowadzonych na mocy reformy edukacji 2026.
- Statut Szkoły.
Wstęp
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej
- Jana Markiewicza opiera się na hierarchii wartości wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy.
Treści Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego są spójne ze statutem.
Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca społeczności szkolnej uwzględniająca wolę rodziców oraz priorytety edukacyjne państwa.
Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki dotyczących problemów dzieci.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy
w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów
z uwzględnieniem bezpieczeństwa dzieci oraz problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
- wyników ewaluacji,
- wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
- ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczo-profilaktycznego realizowanego
w roku szkolnym 2024/25, - analizy ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli, dzieci i ich rodziców,
- wniosków i analiz z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych,
- innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły, wniosków nauczycieli, uczniów, rodziców.
Podstawowym celem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.
- Misja szkoły
Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie do wartości, kształtowanie postaw
i respektowanie norm społecznych, poszanowania dla polskiego i europejskiego dziedzictwa kulturowego, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur. Szkoła zachęca do uczenie wzajemnego szacunku
i uczciwości, kształtuje postawy patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji. Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom.
- Sylwetka absolwenta
Dążeniem Szkoły Podstawowej im. Jana Markiewicza w Orzeszkowie jest przygotowanie uczniów do prawidłowego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:
- zna historię i kulturę Europy, własnego narodu i regionu jako ,,małej ojczyzny” oraz tradycje szkoły, wykazuje się postawą patriotyczną,
- przestrzega zasad bezpieczeństwa własnego i innych,
- zna i rozumie zasady współżycia społecznego, integruje się z zespołem klasowym
- kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności, szanuje siebie
i innych, - zna i stosuje zasady dobrych obyczajów i kultury bycia,
- kieruje się postawą szlachetności, zaangażowania społecznego
- jest tolerancyjny, ambitny, kreatywny i samodzielny,
- posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych,
- szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy,
- bezpieczne i efektywne korzysta z technologii cyfrowych,
- ma motywacje do samodzielnego ucznia się przy nauce zdalnej,
- roztropnie korzysta w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne,
- rozwija postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
III. Cele ogólne
Działalność wychowawcza w szkole obejmuje:
- Prowadzenie działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia
i wychowanka w jego rozwoju. - Zdobycie przez ucznia wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych,
- Osiągnięcie właściwego stosunku do świata, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału. Kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych.
- Zdobycie stabilnego systemu wartości.
- Współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów – wzmacnianie roli rodziny celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych
i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych. - Wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną oraz cywilizacją europejską.
Działalność profilaktyczna szkoły obejmuje:
- Realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych.
- Przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspokajającej ważne potrzeby,
w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności
i satysfakcji życiowej. - Kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych.
- Wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia.
- Wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych.
W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w pracy wychowawczej
i profilaktycznej są ukierunkowane na:
- kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych
- kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez rozwijanie umiejętności matematycznych
- profilaktykę przemocy rówieśniczej. zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych
- promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie.
- poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjne
- promocja zdrowego trybu życia w szkole – kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych, wspieranie aktywności fizycznej uczniów.
Zadania wychowawcze i profilaktyczne programu to:
- Edukacja obywatelska – kształtowanie postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę.
- Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizacja zajęć wychowania do życia w rodzinie.
- Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
- Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie.
- Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
- Zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole. Bezpieczeństwo w szkole, w drodze do i ze szkoły.
- Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
- Zapobieganie występowania sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystania ze środków psychoaktywnych. Eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej
Szczegółowe cele do realizacji w roku szkolnym 2025/2026:
- kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych, rozwijanie postawy szlachetności oraz zaangażowania społecznego,
- umacnianie postawy patriotycznej, poznawania polskiej i europejskiej kultury,
w tym osiągnięć duchowych i materialnych, - umacnianie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych – wychowanie do życia w rodzinie,
- rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej,
- nauka udzielania pierwszej pomocy,
- ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci poprzez realizację Szkolnego programu profilaktyki zdrowia psychicznego,
- rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych,
- nauka radzenia sobie z psychiczną i fizyczną agresją ze strony rówieśników,
- zapobieganie występowania zachowań agresywnych w środowisku szkolnym,
- utrwalenie bezpiecznych zachowań, które chronią lub zmniejszają ryzyko związane z zagrożeniami w sieci,
- zapewnienie możliwości konsultacji on-line dla rodziców uczniów (zgodnie z potrzebami),
- wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych, rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych,
- organizacja zajęć rozwijających umiejętności podstawowe i przekrojowe uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”, wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w tym zakresie,
- poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji
- wsparcie wszystkich uczniów tego wymagających pomocą w odpowiedniej formie,
- włączenie osób niepełnosprawnych do życia społecznego,
- upowszechnienie wiedzy na temat obowiązujących w szkole norm i wartości,
- integracja zespołów klasowych,
- nabywanie wiedzy i umiejętności dotyczących bezpieczeństwa w drodze do i ze szkoły.
- wzmocnienie edukacji ekologicznej, rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne,
- kształtowanie umiejętności myślenia analitycznego,
- rozwijanie wiedzy związanej z przedmiotami ścisłymi oraz umiejętności stosowania jej w życiu codziennym,
- upowszechnienie wiedzy na temat profilaktyki zdrowia,
- zorganizowanie zajęć, warsztatów wzmacniających poczucie własnej wartości, podnoszących samoocenę oraz pozwalających wychowankowi zdać sobie sprawę ze swoich mocnych stron – kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby,
- rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów,
- zwiększenie udziału uczniów w zajęciach dodatkowych,
- doradztwo zawodowe: pomoc w wyborze dalszej drogi kształcenia.
Harmonogram działań
| Zadania | Formy organizacji | Osoby odpowiedzialne | Termin |
| Edukacja obywatelska – kształtowanie postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna. | 1. Zajęcia i lekcje wychowawcze na temat patriotyzmu. | Wychowawcy | I i II półrocze |
| 2. Świętowanie rocznic i wydarzeń patriotycznych:
● Apel z okazji Narodowego Święta Niepodległości,
● Wykonywanie i rozdawanie kotylionów w Kościołach, wspólne śpiewanie hymnu,
● Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”,
● Apel z okazji Konstytucji 3. Maja, obchody Święta Pracy i Dnia Flagi
● Udział w akcji społecznej „Narodowe Czytanie”
|
kl. V, M. Wincenciak-Podbucka uczniowie, nauczyciele
M. Wincenciak-Podbucka kl. V i VI z wychowawcami, K. Zalas, M. Surmiak-Pater
K. Zalas A. Mazur |
XI 2025 r.
XI 2025 r.
III 2026 r.
V 2026 r.
IX 2025r. |
|
| 3.Kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły:
● Wprowadzenie uczniów w zwyczaje i tradycje szkoły: – strój galowy podczas uroczystości szkolnych, hymn szkolny, poczet sztandarowy, ● Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2025/2026,
● Uroczysty Apel z okazji Święta Edukacji Narodowej połączony z Pasowaniem Przedszkolaków oraz Pasowaniem Pierwszoklasistów
● Wigilie klasowe,
● Apel z okazji Świąt Bożego Narodzenia- Jasełka
● Szkolny Konkurs Bożonarodzeniowy
● Szkolny Konkurs Wielkanocny
● Konkurs Recytatorski Karoliny Kusek
|
Wychowawcy
K. Więcek, B. Zarazińska, K. Zalas,
M. Surmiak-Pater A. Krawiec, A. Pasek Wychowawcy I-III
Wychowawcy
Oddziały przedszkolne, wychowawcy
kl. I-III
kl. IV-VII
W. Suszyńska |
IX 2025 r.
1 IX 2025 r.
17 X 2025 r.
XII 2025 r.
XII 2025 r.
XII 2025 r.
III 2025 r.
V 2026 r. |
|
| 4. Upowszechnianie wiedzy historycznej Polski i Europy poprzez zorganizowanie uroczystości, konkursy szkolne związane ze świętami państwowymi | Wychowawcy, M. Wincenciak-Podbucka | Według harmonogramu | |
| 5.Organizowanie w klasach gazetek o tematyce narodowej | Wychowawcy | Cały rok | |
| 6. Poznawanie sylwetek sławnych Polaków związanych z historią Polski. | Wychowawcy, nauczyciele | Zgodnie z rozkładem zajęć | |
| 7. Realizacja zajęć z Edukacji dla bezpieczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem edukacji obronnej. | K. Zalas | Cały rok | |
| 8. Udział w obchodach świąt państwowych i lokalnych organizowanych przez Gminę Wińsko z udziałem pocztu sztandarowego. | Wychowawcy | Zgodnie z terminarzem uroczystości | |
| Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. | 1. Realizacja programu BLP I – redukcja stresu poprzez wykorzystywanie metod oddechowych i relaksacyjnych. | Nauczyciele | Cały rok |
| 2. Realizacja zewnętrznych programów | Koordynatorzy | Według harmonogramu | |
| 3.Warsztaty psychologiczne | A. Waradzyn | Według potrzeb | |
| 4. Realizacja działań dających uczniom możliwość poznania swoich mocnych i słabych stron
– Tydzień SuperMocy |
Pedagog,
Psycholog. Nauczyciele
Klasy I-III |
Według potrzeb
II półrocze 2026 r. |
|
| 5. Rozmowy indywidualne z psychologiem. | Psycholog | Według potrzeb | |
| 6. Udział uczniów w konkursach wewnętrznych i zewnętrznych dostosowanych do ich zainteresowań, potrzeb i uzdolnień. | Nauczyciele | Według harmonogramu | |
| 7. Podejmowanie działań służących rozwijaniu empatii i życzliwości wśród uczniów:
– konkurs „Życzliwość na co dzień” |
M. Surmiak-Pater
nauczyciele |
XI 2025 r. | |
| 8.Udział w akcjach charytatywnych. | K. Kilanowska
koordynatorzy akcji |
IV 2026 r. | |
| 9. Udział w ogólnopolskiej akcji
„SERCE ZA ODWAGĘ” |
K. Kilanowska | XII 2025 r. | |
| 10. Budowanie pozytywnych relacji w klasie poprzez wspólne działania. | Wychowawcy
A. Waradzyn |
Cały rok | |
| 11. Udział w uroczystościach klasowych i szkolnych:
● Dzień Chłopaka ● Dzień Kobiet ● Pierwszy Dzień Wiosny ● Walentynki |
SSU wychowawcy |
IX 2025 r. III 2026 r. III 2026 r. II 2026 r.
|
|
| Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizacja zajęć wychowania do życia w rodzinie. | 1. Diagnoza uczniów poszczególnych klas | nauczyciele | I i II półrocze |
| 2. Diagnoza dzieci z oddziałów przedszkolnych. Przekazanie rodzicom informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w klasie I | S. Tatarczuk
A. Krawiec A. Pasek |
I i II półrocze | |
| 3. Dostosowanie oferty edukacyjnej do możliwości i uzdolnień uczniów – organizacja zajęć dodatkowych rozwijających w klasach I – III i w klasach IV – VIII |
Dyrektor
nauczyciele |
I i II półrocze | |
| 4. Obserwacja uczniów podczas bieżącej pracy, rozmowy | Nauczyciele, specjaliści | Cały rok | |
| 5. Stosowanie różnorodnych metod nauczania i form pracy rozwijających twórcze myślenie uczniów, w tym realizowanie projektów edukacyjnych
● podnoszenie atrakcyjności i skuteczności zajęć edukacyjnych ● stosowanie zasady indywidualizacji i aktywizacji jako podstawy kształcenia. |
Nauczyciele, specjaliści | Cały rok | |
| 6. Właściwa realizacja zajęć edukacji zdrowotnej | A. Waradzyn | I półrocze | |
| 7. Udział rodziców w zebraniach organizowanych w szkole, analizowanie funkcjonowania dziecka w szkole we współpracy z wychowawcą, indywidualne rozmowy i konsultacje oraz profilaktyka dla rodziców u psychologa i pedagoga szkolnego.
|
Nauczyciele,
nauczyciele specjaliści |
Cały rok, według potrzeb | |
| Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym. | 1. Właściwa realizacja zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęć rewalidacyjnych zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej. | Nauczyciele,
Nauczyciele specjaliści |
Cały rok |
| 2. Realizacja zintegrowanych działań edukacyjnych i terapeutycznych mających na celu umożliwienie realizacji obowiązku szkolnego każdemu uczniowi na miarę jego możliwości i potrzeb. | Nauczyciele,
Nauczyciele specjaliści |
Cały rok | |
| 3. Realizacja programu profilaktyki zdrowia psychicznego. | A. Waradzyn | Cały rok | |
| 4. Udział nauczycieli w różnych formach doskonalenia zawodowego podnoszącego ich kompetencje w zakresie pomocy dzieciom, uczniom i rodzicom. | Nauczyciele | Cały rok | |
| 5. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, GOPSem oraz innymi instytucjami nakierowanymi na pomoc dzieciom i ich rodzinom. | Wychowawcy, nauczyciele,
nauczyciele specjaliści |
Cały rok, według potrzeb | |
| Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy. | 1. Propagowanie zachowań prozdrowotnych (realizacja działań w ramach UKS oraz ogólnopolskich akcji promujących aktywność fizyczną, organizacja zawodów sportowych, wyjazdy na imprezy sportowe). | K. Barylak
koordynator i członkowie UKS |
Cały rok
Według harmonogramu |
| 2. Przedstawienie oferty sportowych zajęć pozalekcyjnych realizowanych w szkole oraz zachęcanie do uczestnictwa w nich (karate, piłka nożna, taniec). | Wychowawcy | IX-X 2025r. | |
| 3. Uczestnictwo w wycieczkach turystyczno-krajoznawczych i tematycznych. | Nauczyciele | Cały rok | |
| 4. Upowszechnienie materiałów informacyjnych na tematy dotyczące pozytywnego wpływu aktywności fizycznej na zdrowie człowieka (gazetki ścienne, ulotki). | Nauczyciele,
uczniowie |
Cały rok | |
| 5. Organizacja Światowego Dnia Sportu | K. Barylak | IV 2026r. | |
| 6. Realizacja i udział w ,,Programie dla Szkół. Mleko i owoce w szkole”. | Wychowawcy klas I-III | Cały rok | |
| 7. Zajęcia o zdrowym odżywianiu się oraz znaczeniu ruchu w życiu człowieka prowadzone na podstawie opracowanych scenariuszy. | Wychowawcy klas I-III | Według harmonogramu | |
| 8.Udział w prelekcjach, pogadankach, warsztatach | Nauczyciele | Według potrzeb | |
| 9. Udział w konkursach o zdrowym żywieniu | M. Surmiak-Pater | Według harmonogramu | |
| 10. Realizacja programów profilaktycznych
– „Trzymaj formę” – „Zachowaj Trzeźwy Umysł” |
K. Barylak A. Waradzyn |
Cały rok | |
| 11. Utrwalenie zasad udzielania pierwszej pomocy – współpraca z Organizacją Harcerską „Cichociemni”
|
A. Mazur
Wychowawcy |
II półrocze 2026 r. | |
| Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie.
Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej. |
1. Utrwalenie bezpiecznych zachowań, które chronią lub zmniejszają ryzyko związane z zagrożeniami w sieci,
– Infobystrzaki – konkurs szkolny i powiatowy – Dzień Bezpiecznego Internetu |
D. Kucner
|
XI 2025 r.
III 2026 r. |
| 2. Zapewnienie możliwości konsultacji on-line dla rodziców uczniów | Wychowawcy, nauczyciele | Cały rok | |
| 3. Wdrożenie i przestrzeganie szkolnego regulaminu korzystania z telefonów komórkowych. | Wychowawcy,
uczniowie |
Cały rok | |
| 4. Ekspozycja informacji dla uczniów i rodziców w postaci gazetki ściennej | D. Kucner
uczniowie |
Cały rok | |
| 5. Psychoedukacja dotycząca cyber-uzależnienia, wdrażanie uczniów do reagowania na cyberprzemoc. | D. Kucner
Wychowawcy klas I-III |
Zgodnie z rozkładem zajęć | |
| 6. Realizacja działań w ramach projektu „Innowacyjna Szkoła Google” | Koordynatorzy
nauczyciele |
Cały rok | |
| 7. Organizacja zajęć poszczególnych przedmiotów i edukacji z wykorzystaniem pomocy w ramach programu ,,Laboratoria przyszłości’
● dostosowanie zajęć do realizacji podstawy programowej |
Nauczyciele |
I i II semestr |
|
| 8. Udział nauczycieli w szkoleniach rozwijających kompetencje cyfrowe. | Nauczyciele | Cały rok | |
| Zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole.
Bezpieczeństwo w szkole, w drodze do i ze szkoły. |
1. Omówienie na godzinach wychowawczych regulaminów szkolnych, procedur dot. bezpieczeństwa, łamania zasad ustalonych w szkole. | Wychowawcy | IX 2025 r. |
| 2.Warsztaty z zakresu komunikacji społecznej, pracy w zespole, funkcjonowania wśród innych, analizy sytuacji problemowych i możliwości ich konstruktywnego rozwiązywania.
|
A. Waradzyn
Wychowawcy |
Według harmonogramu | |
| 3. Wybory do samorządu uczniowskiego/wybory samorządów klasowych, bieżąca kontrola ich działalności. | SSU
M. Wasilewicz, K. Zalas |
IX 2025 r. | |
| 4. Zapoznanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi na terenie szkoły:
● regulaminy stołówki, świetlicy, biblioteki, placu zabaw, sali gimnastycznej, sali komputerowej, |
Wychowawcy
Nauczyciele |
IX 2025 r. | |
| 5. Lekcje i godziny wychowawcze poświęcone bezpieczeństwu i wychowaniu komunikacyjnemu. | Wychowawcy
Nauczyciele |
Według rozkładu zajęć | |
| 6. Utrwalenie zasad udzielania pierwszej pomocy | A. Mazur | II półrocze 2026r. | |
| 7.Organizowanie spotkań z przedstawicielami Policji i Straży Pożarnej – pogadanki | wychowawcy | Według potrzeb | |
| Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym. | 1. Udział uczniów w konkursach z przedmiotów ścisłych:
– Interdyscyplinarny Konkurs „zDolny Ślązak” – Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia – Dzień liczby Pi
– Gminny Konkurs Matematyczno- Przyrodniczy |
B. Zarazińska, A. Mazur B. Zarazińska, M. Szwiec-Pater B. Zarazińska, A. Mazur, K. Kilanowska B. Zarazińska, A. Mazur |
|
| 2. Pokaz chemiczny | G. Studenna | Według harmonogramu | |
| 3. Przeprowadzenie lekcji dotyczących przyczyn i skutków degradacji środowiska oraz sposobów jego ochrony (smog, zanieczyszczenia wód, odpady i ich segregacja, susza, klęski żywiołowe, efekt cieplarniany etc.) | Wychowawcy klas I-III
A. Mazur |
Według rozkładu zajęć | |
| 4. Organizacja Tygodnia Przedmiotów Ścisłych | B. Zarazińska,
A. Mazur, |
||
| 5.Wdrażanie postawy ekologicznej:
● Sprzątanie Świata, ● Dzień Ziemi, ● Turniej Ekologiczny dla klas I – III ● V Powiatowy Konkurs Przyrodniczy |
Nauczyciele nauczyciele M. Surmiak-Pater
|
IX 2025 r. IV 2026 r. V 2026 r.
|
|
| Zapobieganie występowania sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystania ze środków psychoaktywnych. Eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej. | 1. Warsztaty na temat radzenia sobie z agresją. | A. Waradzyn | Według potrzeb |
| 2. Opracowanie kodeksów postępowania w każdej klasie oraz ustalenie konsekwencji za ich nieprzestrzegania. | wychowawcy | IX 2025 r. | |
| 3. Spotkanie z Policją na temat radzenia sobie z sytuacjami problemowymi w sposób akceptowany społecznie. | Wychowawcy
pedagog |
Według potrzeb | |
| 4. Indywidualne lub grupowe rozmowy z pedagogiem i psychologiem wspierające funkcjonowanie emocjonalno-społeczne uczniów. | Pedagog
psycholog |
Według potrzeb |
Analiza ankiet dotyczących bezpieczeństwa, przeprowadzonych wśród uczniów wskazała, aby w obecnym roku szkolnym działania wychowawczo – profilaktyczne skupione były szczególnie na przeciwdziałaniu agresji rówieśniczej, z którą się spotykają podczas pobytu
w szkole.
Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego:
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego.
Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
- obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
- analizę dokumentacji,
- przeprowadzanie ankiet wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
- rozmowy z rodzicami,
- wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
- analizę przypadków.
Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został uchwalony przez Radę Pedagogiczną Szkoły Podstawowej im. Jana Markiewicza w Orzeszkowie w porozumieniu Radą Rodziców.
Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997r. nr 78, poz. 483ze zm.).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989r. (Dz.U. z 1991r. nr 120, poz. 527).
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 935 ze zm.).
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.:Dz. U. z 2022 r. poz. 2230).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 900).
- Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r. poz. 165 ze zm.).
- Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 852).
- Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 700 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii(Dz.U. z 2015 r. poz. 1249 ze zm.).
- Podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026, ustalonych przez Ministra Edukacji Narodowej w dniu 21 maja 2025 r.
- Zmiany w podstawie programowej wychowania fizycznego, edukacji obywatelskiej oraz edukacji zdrowotnej, wprowadzonych na mocy reformy edukacji 2026.
- Statut Szkoły.
Wstęp
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej
- Jana Markiewicza opiera się na hierarchii wartości wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy.
Treści Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego są spójne ze statutem.
Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca społeczności szkolnej uwzględniająca wolę rodziców oraz priorytety edukacyjne państwa.
Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki dotyczących problemów dzieci.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy
w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów
z uwzględnieniem bezpieczeństwa dzieci oraz problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
- wyników ewaluacji,
- wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
- ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczo-profilaktycznego realizowanego
w roku szkolnym 2024/25, - analizy ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli, dzieci i ich rodziców,
- wniosków i analiz z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych,
- innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły, wniosków nauczycieli, uczniów, rodziców.
Podstawowym celem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.
- Misja szkoły
Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie do wartości, kształtowanie postaw
i respektowanie norm społecznych, poszanowania dla polskiego i europejskiego dziedzictwa kulturowego, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur. Szkoła zachęca do uczenie wzajemnego szacunku
i uczciwości, kształtuje postawy patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji. Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom.
- Sylwetka absolwenta
Dążeniem Szkoły Podstawowej im. Jana Markiewicza w Orzeszkowie jest przygotowanie uczniów do prawidłowego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:
- zna historię i kulturę Europy, własnego narodu i regionu jako ,,małej ojczyzny” oraz tradycje szkoły, wykazuje się postawą patriotyczną,
- przestrzega zasad bezpieczeństwa własnego i innych,
- zna i rozumie zasady współżycia społecznego, integruje się z zespołem klasowym
- kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności, szanuje siebie
i innych, - zna i stosuje zasady dobrych obyczajów i kultury bycia,
- kieruje się postawą szlachetności, zaangażowania społecznego
- jest tolerancyjny, ambitny, kreatywny i samodzielny,
- posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych,
- szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy,
- bezpieczne i efektywne korzysta z technologii cyfrowych,
- ma motywacje do samodzielnego ucznia się przy nauce zdalnej,
- roztropnie korzysta w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne,
- rozwija postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
III. Cele ogólne
Działalność wychowawcza w szkole obejmuje:
- Prowadzenie działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia
i wychowanka w jego rozwoju. - Zdobycie przez ucznia wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych,
- Osiągnięcie właściwego stosunku do świata, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału. Kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych.
- Zdobycie stabilnego systemu wartości.
- Współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów – wzmacnianie roli rodziny celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych
i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych. - Wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną oraz cywilizacją europejską.
Działalność profilaktyczna szkoły obejmuje:
- Realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych.
- Przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspokajającej ważne potrzeby,
w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności
i satysfakcji życiowej. - Kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych.
- Wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia.
- Wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych.
W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w pracy wychowawczej
i profilaktycznej są ukierunkowane na:
- kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych
- kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez rozwijanie umiejętności matematycznych
- profilaktykę przemocy rówieśniczej. zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych
- promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie.
- poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjne
- promocja zdrowego trybu życia w szkole – kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych, wspieranie aktywności fizycznej uczniów.
Zadania wychowawcze i profilaktyczne programu to:
- Edukacja obywatelska – kształtowanie postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę.
- Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizacja zajęć wychowania do życia w rodzinie.
- Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
- Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie.
- Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
- Zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole. Bezpieczeństwo w szkole, w drodze do i ze szkoły.
- Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
- Zapobieganie występowania sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystania ze środków psychoaktywnych. Eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej
Szczegółowe cele do realizacji w roku szkolnym 2025/2026:
- kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych, rozwijanie postawy szlachetności oraz zaangażowania społecznego,
- umacnianie postawy patriotycznej, poznawania polskiej i europejskiej kultury,
w tym osiągnięć duchowych i materialnych, - umacnianie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych – wychowanie do życia w rodzinie,
- rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej,
- nauka udzielania pierwszej pomocy,
- ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci poprzez realizację Szkolnego programu profilaktyki zdrowia psychicznego,
- rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych,
- nauka radzenia sobie z psychiczną i fizyczną agresją ze strony rówieśników,
- zapobieganie występowania zachowań agresywnych w środowisku szkolnym,
- utrwalenie bezpiecznych zachowań, które chronią lub zmniejszają ryzyko związane z zagrożeniami w sieci,
- zapewnienie możliwości konsultacji on-line dla rodziców uczniów (zgodnie z potrzebami),
- wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych, rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych,
- organizacja zajęć rozwijających umiejętności podstawowe i przekrojowe uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”, wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w tym zakresie,
- poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji
- wsparcie wszystkich uczniów tego wymagających pomocą w odpowiedniej formie,
- włączenie osób niepełnosprawnych do życia społecznego,
- upowszechnienie wiedzy na temat obowiązujących w szkole norm i wartości,
- integracja zespołów klasowych,
- nabywanie wiedzy i umiejętności dotyczących bezpieczeństwa w drodze do i ze szkoły.
- wzmocnienie edukacji ekologicznej, rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne,
- kształtowanie umiejętności myślenia analitycznego,
- rozwijanie wiedzy związanej z przedmiotami ścisłymi oraz umiejętności stosowania jej w życiu codziennym,
- upowszechnienie wiedzy na temat profilaktyki zdrowia,
- zorganizowanie zajęć, warsztatów wzmacniających poczucie własnej wartości, podnoszących samoocenę oraz pozwalających wychowankowi zdać sobie sprawę ze swoich mocnych stron – kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby,
- rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów,
- zwiększenie udziału uczniów w zajęciach dodatkowych,
- doradztwo zawodowe: pomoc w wyborze dalszej drogi kształcenia.
Harmonogram działań
| Zadania | Formy organizacji | Osoby odpowiedzialne | Termin |
| Edukacja obywatelska – kształtowanie postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna. | 1. Zajęcia i lekcje wychowawcze na temat patriotyzmu. | Wychowawcy | I i II półrocze |
| 2. Świętowanie rocznic i wydarzeń patriotycznych:
● Apel z okazji Narodowego Święta Niepodległości,
● Wykonywanie i rozdawanie kotylionów w Kościołach, wspólne śpiewanie hymnu,
● Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”,
● Apel z okazji Konstytucji 3. Maja, obchody Święta Pracy i Dnia Flagi
● Udział w akcji społecznej „Narodowe Czytanie”
|
kl. V, M. Wincenciak-Podbucka uczniowie, nauczyciele
M. Wincenciak-Podbucka kl. V i VI z wychowawcami, K. Zalas, M. Surmiak-Pater
K. Zalas A. Mazur |
XI 2025 r.
XI 2025 r.
III 2026 r.
V 2026 r.
IX 2025r. |
|
| 3.Kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły:
● Wprowadzenie uczniów w zwyczaje i tradycje szkoły: – strój galowy podczas uroczystości szkolnych, hymn szkolny, poczet sztandarowy, ● Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2025/2026,
● Uroczysty Apel z okazji Święta Edukacji Narodowej połączony z Pasowaniem Przedszkolaków oraz Pasowaniem Pierwszoklasistów
● Wigilie klasowe,
● Apel z okazji Świąt Bożego Narodzenia- Jasełka
● Szkolny Konkurs Bożonarodzeniowy
● Szkolny Konkurs Wielkanocny
● Konkurs Recytatorski Karoliny Kusek
|
Wychowawcy
K. Więcek, B. Zarazińska, K. Zalas,
M. Surmiak-Pater A. Krawiec, A. Pasek Wychowawcy I-III
Wychowawcy
Oddziały przedszkolne, wychowawcy
kl. I-III
kl. IV-VII
W. Suszyńska |
IX 2025 r.
1 IX 2025 r.
17 X 2025 r.
XII 2025 r.
XII 2025 r.
XII 2025 r.
III 2025 r.
V 2026 r. |
|
| 4. Upowszechnianie wiedzy historycznej Polski i Europy poprzez zorganizowanie uroczystości, konkursy szkolne związane ze świętami państwowymi | Wychowawcy, M. Wincenciak-Podbucka | Według harmonogramu | |
| 5.Organizowanie w klasach gazetek o tematyce narodowej | Wychowawcy | Cały rok | |
| 6. Poznawanie sylwetek sławnych Polaków związanych z historią Polski. | Wychowawcy, nauczyciele | Zgodnie z rozkładem zajęć | |
| 7. Realizacja zajęć z Edukacji dla bezpieczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem edukacji obronnej. | K. Zalas | Cały rok | |
| 8. Udział w obchodach świąt państwowych i lokalnych organizowanych przez Gminę Wińsko z udziałem pocztu sztandarowego. | Wychowawcy | Zgodnie z terminarzem uroczystości | |
| Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. | 1. Realizacja programu BLP I – redukcja stresu poprzez wykorzystywanie metod oddechowych i relaksacyjnych. | Nauczyciele | Cały rok |
| 2. Realizacja zewnętrznych programów | Koordynatorzy | Według harmonogramu | |
| 3.Warsztaty psychologiczne | A. Waradzyn | Według potrzeb | |
| 4. Realizacja działań dających uczniom możliwość poznania swoich mocnych i słabych stron
– Tydzień SuperMocy |
Pedagog,
Psycholog. Nauczyciele
Klasy I-III |
Według potrzeb
II półrocze 2026 r. |
|
| 5. Rozmowy indywidualne z psychologiem. | Psycholog | Według potrzeb | |
| 6. Udział uczniów w konkursach wewnętrznych i zewnętrznych dostosowanych do ich zainteresowań, potrzeb i uzdolnień. | Nauczyciele | Według harmonogramu | |
| 7. Podejmowanie działań służących rozwijaniu empatii i życzliwości wśród uczniów:
– konkurs „Życzliwość na co dzień” |
M. Surmiak-Pater
nauczyciele |
XI 2025 r. | |
| 8.Udział w akcjach charytatywnych. | K. Kilanowska
koordynatorzy akcji |
IV 2026 r. | |
| 9. Udział w ogólnopolskiej akcji
„SERCE ZA ODWAGĘ” |
K. Kilanowska | XII 2025 r. | |
| 10. Budowanie pozytywnych relacji w klasie poprzez wspólne działania. | Wychowawcy
A. Waradzyn |
Cały rok | |
| 11. Udział w uroczystościach klasowych i szkolnych:
● Dzień Chłopaka ● Dzień Kobiet ● Pierwszy Dzień Wiosny ● Walentynki |
SSU wychowawcy |
IX 2025 r. III 2026 r. III 2026 r. II 2026 r.
|
|
| Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizacja zajęć wychowania do życia w rodzinie. | 1. Diagnoza uczniów poszczególnych klas | nauczyciele | I i II półrocze |
| 2. Diagnoza dzieci z oddziałów przedszkolnych. Przekazanie rodzicom informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w klasie I | S. Tatarczuk
A. Krawiec A. Pasek |
I i II półrocze | |
| 3. Dostosowanie oferty edukacyjnej do możliwości i uzdolnień uczniów – organizacja zajęć dodatkowych rozwijających w klasach I – III i w klasach IV – VIII |
Dyrektor
nauczyciele |
I i II półrocze | |
| 4. Obserwacja uczniów podczas bieżącej pracy, rozmowy | Nauczyciele, specjaliści | Cały rok | |
| 5. Stosowanie różnorodnych metod nauczania i form pracy rozwijających twórcze myślenie uczniów, w tym realizowanie projektów edukacyjnych
● podnoszenie atrakcyjności i skuteczności zajęć edukacyjnych ● stosowanie zasady indywidualizacji i aktywizacji jako podstawy kształcenia. |
Nauczyciele, specjaliści | Cały rok | |
| 6. Właściwa realizacja zajęć edukacji zdrowotnej | A. Waradzyn | I półrocze | |
| 7. Udział rodziców w zebraniach organizowanych w szkole, analizowanie funkcjonowania dziecka w szkole we współpracy z wychowawcą, indywidualne rozmowy i konsultacje oraz profilaktyka dla rodziców u psychologa i pedagoga szkolnego.
|
Nauczyciele,
nauczyciele specjaliści |
Cały rok, według potrzeb | |
| Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym. | 1. Właściwa realizacja zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęć rewalidacyjnych zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej. | Nauczyciele,
Nauczyciele specjaliści |
Cały rok |
| 2. Realizacja zintegrowanych działań edukacyjnych i terapeutycznych mających na celu umożliwienie realizacji obowiązku szkolnego każdemu uczniowi na miarę jego możliwości i potrzeb. | Nauczyciele,
Nauczyciele specjaliści |
Cały rok | |
| 3. Realizacja programu profilaktyki zdrowia psychicznego. | A. Waradzyn | Cały rok | |
| 4. Udział nauczycieli w różnych formach doskonalenia zawodowego podnoszącego ich kompetencje w zakresie pomocy dzieciom, uczniom i rodzicom. | Nauczyciele | Cały rok | |
| 5. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, GOPSem oraz innymi instytucjami nakierowanymi na pomoc dzieciom i ich rodzinom. | Wychowawcy, nauczyciele,
nauczyciele specjaliści |
Cały rok, według potrzeb | |
| Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy. | 1. Propagowanie zachowań prozdrowotnych (realizacja działań w ramach UKS oraz ogólnopolskich akcji promujących aktywność fizyczną, organizacja zawodów sportowych, wyjazdy na imprezy sportowe). | K. Barylak
koordynator i członkowie UKS |
Cały rok
Według harmonogramu |
| 2. Przedstawienie oferty sportowych zajęć pozalekcyjnych realizowanych w szkole oraz zachęcanie do uczestnictwa w nich (karate, piłka nożna, taniec). | Wychowawcy | IX-X 2025r. | |
| 3. Uczestnictwo w wycieczkach turystyczno-krajoznawczych i tematycznych. | Nauczyciele | Cały rok | |
| 4. Upowszechnienie materiałów informacyjnych na tematy dotyczące pozytywnego wpływu aktywności fizycznej na zdrowie człowieka (gazetki ścienne, ulotki). | Nauczyciele,
uczniowie |
Cały rok | |
| 5. Organizacja Światowego Dnia Sportu | K. Barylak | IV 2026r. | |
| 6. Realizacja i udział w ,,Programie dla Szkół. Mleko i owoce w szkole”. | Wychowawcy klas I-III | Cały rok | |
| 7. Zajęcia o zdrowym odżywianiu się oraz znaczeniu ruchu w życiu człowieka prowadzone na podstawie opracowanych scenariuszy. | Wychowawcy klas I-III | Według harmonogramu | |
| 8.Udział w prelekcjach, pogadankach, warsztatach | Nauczyciele | Według potrzeb | |
| 9. Udział w konkursach o zdrowym żywieniu | M. Surmiak-Pater | Według harmonogramu | |
| 10. Realizacja programów profilaktycznych
– „Trzymaj formę” – „Zachowaj Trzeźwy Umysł” |
K. Barylak A. Waradzyn |
Cały rok | |
| 11. Utrwalenie zasad udzielania pierwszej pomocy – współpraca z Organizacją Harcerską „Cichociemni”
|
A. Mazur
Wychowawcy |
II półrocze 2026 r. | |
| Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie.
Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej. |
1. Utrwalenie bezpiecznych zachowań, które chronią lub zmniejszają ryzyko związane z zagrożeniami w sieci,
– Infobystrzaki – konkurs szkolny i powiatowy – Dzień Bezpiecznego Internetu |
D. Kucner
|
XI 2025 r.
III 2026 r. |
| 2. Zapewnienie możliwości konsultacji on-line dla rodziców uczniów | Wychowawcy, nauczyciele | Cały rok | |
| 3. Wdrożenie i przestrzeganie szkolnego regulaminu korzystania z telefonów komórkowych. | Wychowawcy,
uczniowie |
Cały rok | |
| 4. Ekspozycja informacji dla uczniów i rodziców w postaci gazetki ściennej | D. Kucner
uczniowie |
Cały rok | |
| 5. Psychoedukacja dotycząca cyber-uzależnienia, wdrażanie uczniów do reagowania na cyberprzemoc. | D. Kucner
Wychowawcy klas I-III |
Zgodnie z rozkładem zajęć | |
| 6. Realizacja działań w ramach projektu „Innowacyjna Szkoła Google” | Koordynatorzy
nauczyciele |
Cały rok | |
| 7. Organizacja zajęć poszczególnych przedmiotów i edukacji z wykorzystaniem pomocy w ramach programu ,,Laboratoria przyszłości’
● dostosowanie zajęć do realizacji podstawy programowej |
Nauczyciele |
I i II semestr |
|
| 8. Udział nauczycieli w szkoleniach rozwijających kompetencje cyfrowe. | Nauczyciele | Cały rok | |
| Zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole.
Bezpieczeństwo w szkole, w drodze do i ze szkoły. |
1. Omówienie na godzinach wychowawczych regulaminów szkolnych, procedur dot. bezpieczeństwa, łamania zasad ustalonych w szkole. | Wychowawcy | IX 2025 r. |
| 2.Warsztaty z zakresu komunikacji społecznej, pracy w zespole, funkcjonowania wśród innych, analizy sytuacji problemowych i możliwości ich konstruktywnego rozwiązywania.
|
A. Waradzyn
Wychowawcy |
Według harmonogramu | |
| 3. Wybory do samorządu uczniowskiego/wybory samorządów klasowych, bieżąca kontrola ich działalności. | SSU
M. Wasilewicz, K. Zalas |
IX 2025 r. | |
| 4. Zapoznanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi na terenie szkoły:
● regulaminy stołówki, świetlicy, biblioteki, placu zabaw, sali gimnastycznej, sali komputerowej, |
Wychowawcy
Nauczyciele |
IX 2025 r. | |
| 5. Lekcje i godziny wychowawcze poświęcone bezpieczeństwu i wychowaniu komunikacyjnemu. | Wychowawcy
Nauczyciele |
Według rozkładu zajęć | |
| 6. Utrwalenie zasad udzielania pierwszej pomocy | A. Mazur | II półrocze 2026r. | |
| 7.Organizowanie spotkań z przedstawicielami Policji i Straży Pożarnej – pogadanki | wychowawcy | Według potrzeb | |
| Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym. | 1. Udział uczniów w konkursach z przedmiotów ścisłych:
– Interdyscyplinarny Konkurs „zDolny Ślązak” – Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia – Dzień liczby Pi
– Gminny Konkurs Matematyczno- Przyrodniczy |
B. Zarazińska, A. Mazur B. Zarazińska, M. Szwiec-Pater B. Zarazińska, A. Mazur, K. Kilanowska B. Zarazińska, A. Mazur |
|
| 2. Pokaz chemiczny | G. Studenna | Według harmonogramu | |
| 3. Przeprowadzenie lekcji dotyczących przyczyn i skutków degradacji środowiska oraz sposobów jego ochrony (smog, zanieczyszczenia wód, odpady i ich segregacja, susza, klęski żywiołowe, efekt cieplarniany etc.) | Wychowawcy klas I-III
A. Mazur |
Według rozkładu zajęć | |
| 4. Organizacja Tygodnia Przedmiotów Ścisłych | B. Zarazińska,
A. Mazur, |
||
| 5.Wdrażanie postawy ekologicznej:
● Sprzątanie Świata, ● Dzień Ziemi, ● Turniej Ekologiczny dla klas I – III ● V Powiatowy Konkurs Przyrodniczy |
Nauczyciele nauczyciele M. Surmiak-Pater
|
IX 2025 r. IV 2026 r. V 2026 r.
|
|
| Zapobieganie występowania sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystania ze środków psychoaktywnych. Eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej. | 1. Warsztaty na temat radzenia sobie z agresją. | A. Waradzyn | Według potrzeb |
| 2. Opracowanie kodeksów postępowania w każdej klasie oraz ustalenie konsekwencji za ich nieprzestrzegania. | wychowawcy | IX 2025 r. | |
| 3. Spotkanie z Policją na temat radzenia sobie z sytuacjami problemowymi w sposób akceptowany społecznie. | Wychowawcy
pedagog |
Według potrzeb | |
| 4. Indywidualne lub grupowe rozmowy z pedagogiem i psychologiem wspierające funkcjonowanie emocjonalno-społeczne uczniów. | Pedagog
psycholog |
Według potrzeb |
Analiza ankiet dotyczących bezpieczeństwa, przeprowadzonych wśród uczniów wskazała, aby w obecnym roku szkolnym działania wychowawczo – profilaktyczne skupione były szczególnie na przeciwdziałaniu agresji rówieśniczej, z którą się spotykają podczas pobytu
w szkole.
Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego:
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego.
Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
- obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
- analizę dokumentacji,
- przeprowadzanie ankiet wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
- rozmowy z rodzicami,
- wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
- analizę przypadków.
Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został uchwalony przez Radę Pedagogiczną Szkoły Podstawowej im. Jana Markiewicza w Orzeszkowie w porozumieniu Radą Rodziców.
