Program wychowawczo-profilaktyczny

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny

Szkoły Podstawowej im. Jana Markiewicza w Orzeszkowie

w roku szkolnym 2025/2026

Podstawa prawna:

  • Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997r. nr 78, poz. 483ze zm.).
  • Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989r. (Dz.U. z 1991r. nr 120, poz. 527).
  • Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 935 ze zm.).
  • Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.:Dz. U. z 2022 r. poz. 2230).
  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 900).
  • Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r. poz. 165 ze zm.).
  • Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 852).
  • Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 700 ze zm.).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii(Dz.U. z 2015 r. poz. 1249 ze zm.).
  • Podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026, ustalonych przez Ministra Edukacji Narodowej w dniu 21 maja 2025 r.
  • Zmiany w podstawie programowej wychowania fizycznego, edukacji obywatelskiej oraz edukacji zdrowotnej, wprowadzonych na mocy reformy edukacji 2026.
  • Statut Szkoły.

 

Wstęp

 

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej

  1. Jana Markiewicza opiera się na hierarchii wartości wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy.

Treści Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego są spójne ze statutem.

Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca społeczności szkolnej uwzględniająca wolę rodziców oraz priorytety edukacyjne państwa.

Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki dotyczących problemów dzieci.

 

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.

 

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy
w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów  
z uwzględnieniem bezpieczeństwa dzieci oraz problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:

  • wyników ewaluacji,
  • wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
  • ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczo-profilaktycznego realizowanego
    w roku szkolnym 2024/25,
  • analizy ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli, dzieci i ich rodziców,
  • wniosków i analiz z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych,
  • innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły, wniosków nauczycieli, uczniów, rodziców.

Podstawowym celem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.

 

  1. Misja szkoły

 

Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie do wartości, kształtowanie postaw
i respektowanie norm społecznych,  poszanowania dla polskiego i europejskiego dziedzictwa kulturowego, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur. Szkoła zachęca do uczenie wzajemnego szacunku
i uczciwości, kształtuje postawy patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji. Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom.

 

  1. Sylwetka absolwenta

 

Dążeniem Szkoły Podstawowej im. Jana Markiewicza w Orzeszkowie jest przygotowanie uczniów do prawidłowego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:

  • zna historię i kulturę Europy, własnego narodu i regionu jako ,,małej ojczyzny” oraz tradycje szkoły, wykazuje się postawą patriotyczną,
  • przestrzega zasad bezpieczeństwa własnego i innych,
  • zna i rozumie zasady współżycia społecznego, integruje się z zespołem klasowym
  • kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności, szanuje siebie
    i innych,
  • zna i stosuje zasady dobrych obyczajów i kultury bycia,
  • kieruje się postawą szlachetności, zaangażowania społecznego
  • jest tolerancyjny, ambitny, kreatywny i samodzielny,
  • posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych,
  • szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy,
  • bezpieczne i efektywne korzysta z technologii cyfrowych,
  • ma motywacje do samodzielnego ucznia się przy nauce zdalnej,
  • roztropnie korzysta w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne,
  • rozwija postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.

 

III. Cele ogólne

 

Działalność wychowawcza w szkole obejmuje:

  1. Prowadzenie działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia
    i wychowanka w jego rozwoju.
  2. Zdobycie przez ucznia wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych,
  3. Osiągnięcie właściwego stosunku do świata, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału. Kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych.
  4. Zdobycie stabilnego systemu wartości.
  5. Współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów – wzmacnianie roli rodziny celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych
    i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych.
  6. Wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną oraz cywilizacją europejską.

 

 

Działalność profilaktyczna szkoły obejmuje:

 

  1. Realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych.
  2. Przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspokajającej ważne potrzeby,
    w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności
    i satysfakcji życiowej.
  3. Kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych.
  4. Wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia.
  5. Wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych.

 

W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w pracy wychowawczej
i profilaktycznej są ukierunkowane na:

  • kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych
  • kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez rozwijanie umiejętności matematycznych
  • profilaktykę przemocy rówieśniczej. zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych
  • promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie.
  • poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjne
  • promocja zdrowego trybu życia w szkole – kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych, wspieranie aktywności fizycznej uczniów.

 

 

Zadania wychowawcze i profilaktyczne programu to:

  1. Edukacja obywatelska – kształtowanie postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę.
  2. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych.
  3. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizacja zajęć wychowania do życia w rodzinie.
  4. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
  5. Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
  6. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie.
  7. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
  8. Zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole. Bezpieczeństwo w szkole, w drodze do i ze szkoły.
  9. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
  10. Zapobieganie występowania sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystania ze środków psychoaktywnych. Eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej

Szczegółowe cele  do realizacji w roku szkolnym 2025/2026:

 

  • kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych, rozwijanie postawy szlachetności oraz zaangażowania społecznego,
  • umacnianie postawy patriotycznej, poznawania polskiej i europejskiej kultury,
    w tym osiągnięć duchowych i materialnych,
  • umacnianie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych – wychowanie do życia w rodzinie,
  • rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej,
  • nauka udzielania pierwszej pomocy,
  • ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci poprzez realizację Szkolnego programu profilaktyki zdrowia psychicznego,
  • rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych,
  • nauka radzenia sobie z psychiczną i fizyczną agresją ze strony rówieśników,
  • zapobieganie występowania zachowań agresywnych w środowisku szkolnym,
  • utrwalenie bezpiecznych zachowań, które chronią  lub zmniejszają ryzyko związane z zagrożeniami w sieci,
  • zapewnienie możliwości konsultacji on-line dla rodziców uczniów (zgodnie z potrzebami),
  • wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych, rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych,
  • organizacja zajęć rozwijających umiejętności podstawowe i przekrojowe uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”, wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w tym zakresie,
  • poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji
  • wsparcie wszystkich uczniów tego wymagających pomocą w odpowiedniej formie,
  • włączenie osób niepełnosprawnych do życia społecznego,
  • upowszechnienie wiedzy na temat obowiązujących w szkole norm i wartości,
  • integracja zespołów klasowych,
  • nabywanie wiedzy i umiejętności dotyczących bezpieczeństwa w drodze do i ze szkoły.
  • wzmocnienie edukacji ekologicznej, rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne,
  • kształtowanie umiejętności myślenia analitycznego,
  • rozwijanie wiedzy związanej z przedmiotami ścisłymi oraz umiejętności stosowania jej w życiu codziennym,
  • upowszechnienie wiedzy na temat profilaktyki zdrowia,
  • zorganizowanie zajęć, warsztatów wzmacniających poczucie własnej wartości, podnoszących samoocenę oraz pozwalających wychowankowi zdać sobie sprawę ze swoich mocnych stron – kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby,
  • rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów,
  • zwiększenie udziału uczniów w zajęciach dodatkowych,
  • doradztwo zawodowe: pomoc w wyborze dalszej drogi kształcenia.

 

Harmonogram działań

 

Zadania Formy organizacji Osoby odpowiedzialne Termin
Edukacja obywatelska – kształtowanie postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna. 1. Zajęcia i lekcje wychowawcze na temat patriotyzmu. Wychowawcy I i II półrocze
2. Świętowanie rocznic i wydarzeń patriotycznych:

●      Apel z okazji Narodowego Święta Niepodległości,

 

●      Wykonywanie i rozdawanie kotylionów w Kościołach, wspólne śpiewanie hymnu,

 

●       Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”,

 

 

●      Apel z okazji Konstytucji 3. Maja, obchody Święta Pracy i Dnia Flagi

 

 

●      Udział w akcji społecznej

„Narodowe Czytanie”

 

 

kl. V, M. Wincenciak-Podbucka

uczniowie, nauczyciele

 

M. Wincenciak-Podbucka

kl. V i VI z wychowawcami,

K. Zalas,

M. Surmiak-Pater

 

K. Zalas

A. Mazur

 

XI 2025 r.

 

 

XI 2025 r.

 

III 2026 r.

 

 

V 2026 r.

 

 

IX 2025r.

3.Kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły:

●      Wprowadzenie uczniów w zwyczaje i tradycje szkoły:

– strój galowy podczas uroczystości szkolnych, hymn szkolny, poczet sztandarowy,

●      Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2025/2026,

 

●      Uroczysty Apel z okazji Święta Edukacji Narodowej połączony z Pasowaniem Przedszkolaków oraz Pasowaniem Pierwszoklasistów

 

●      Wigilie klasowe,

 

●      Apel z okazji Świąt Bożego Narodzenia- Jasełka

 

●      Szkolny Konkurs Bożonarodzeniowy

 

●      Szkolny Konkurs Wielkanocny

 

●      Konkurs Recytatorski Karoliny Kusek

 

 

Wychowawcy

 

 

K. Więcek,

B. Zarazińska,

K. Zalas,

 

M. Surmiak-Pater

A.    Krawiec,

A.    Pasek

Wychowawcy

I-III

 

 

Wychowawcy

 

Oddziały przedszkolne, wychowawcy

 

kl. I-III

 

kl. IV-VII

 

 

W. Suszyńska

 

IX 2025 r.

 

 

1 IX 2025 r.

 

 

17 X 2025 r.

 

 

 

 

 

 

XII 2025 r.

 

XII 2025 r.

 

 

XII 2025 r.

 

III 2025 r.

 

 

V 2026 r.

4. Upowszechnianie wiedzy historycznej Polski i Europy poprzez zorganizowanie uroczystości, konkursy szkolne związane ze świętami państwowymi Wychowawcy, M. Wincenciak-Podbucka Według harmonogramu
5.Organizowanie w klasach gazetek o tematyce narodowej Wychowawcy Cały rok
6. Poznawanie sylwetek sławnych Polaków związanych z historią Polski. Wychowawcy, nauczyciele Zgodnie z rozkładem zajęć
7. Realizacja zajęć z Edukacji dla bezpieczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem edukacji obronnej. K. Zalas Cały rok
8. Udział w obchodach świąt państwowych i lokalnych organizowanych przez Gminę Wińsko z udziałem pocztu sztandarowego. Wychowawcy Zgodnie z terminarzem uroczystości
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. 1. Realizacja programu BLP I – redukcja stresu poprzez wykorzystywanie metod oddechowych i relaksacyjnych. Nauczyciele Cały rok
2. Realizacja zewnętrznych programów Koordynatorzy Według harmonogramu
3.Warsztaty psychologiczne A. Waradzyn Według potrzeb
4. Realizacja działań dających uczniom możliwość poznania swoich mocnych i słabych stron

– Tydzień SuperMocy

Pedagog,

Psycholog.

Nauczyciele

 

Klasy I-III

Według potrzeb

 

 

 

II półrocze 2026 r.

5. Rozmowy indywidualne z psychologiem. Psycholog Według potrzeb
6. Udział uczniów w konkursach wewnętrznych i zewnętrznych dostosowanych do ich zainteresowań, potrzeb i uzdolnień. Nauczyciele Według harmonogramu
7. Podejmowanie działań służących rozwijaniu empatii i życzliwości wśród uczniów:

– konkurs „Życzliwość na co dzień”

M. Surmiak-Pater

 

nauczyciele

XI 2025 r.
8.Udział w akcjach charytatywnych. K. Kilanowska

koordynatorzy akcji

IV 2026 r.
9. Udział w ogólnopolskiej akcji

„SERCE ZA ODWAGĘ”

K. Kilanowska XII 2025 r.
10. Budowanie pozytywnych relacji w klasie poprzez wspólne działania. Wychowawcy

 A. Waradzyn

Cały rok
11. Udział w uroczystościach  klasowych i szkolnych:

●       Dzień Chłopaka

●       Dzień Kobiet

●       Pierwszy Dzień Wiosny

●       Walentynki

 

SSU

wychowawcy

 

 

IX 2025 r.

III 2026 r.

III 2026 r.

II 2026 r.

 

Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizacja zajęć wychowania do życia w rodzinie. 1. Diagnoza uczniów poszczególnych klas nauczyciele I i II półrocze
2. Diagnoza dzieci z oddziałów przedszkolnych. Przekazanie rodzicom informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w klasie I S. Tatarczuk

A. Krawiec

A. Pasek

I i II półrocze
3. Dostosowanie oferty edukacyjnej do możliwości i uzdolnień uczniów
– organizacja zajęć dodatkowych rozwijających w klasach I – III i w klasach IV – VIII
Dyrektor

nauczyciele

I i II półrocze
4. Obserwacja uczniów podczas bieżącej pracy, rozmowy Nauczyciele, specjaliści Cały rok
5. Stosowanie różnorodnych metod nauczania i form pracy rozwijających twórcze myślenie uczniów, w tym realizowanie projektów edukacyjnych

●      podnoszenie atrakcyjności i skuteczności zajęć edukacyjnych

●      stosowanie zasady indywidualizacji i aktywizacji jako podstawy kształcenia.

Nauczyciele, specjaliści Cały rok
6. Właściwa realizacja zajęć edukacji zdrowotnej A. Waradzyn I półrocze
7. Udział rodziców w zebraniach organizowanych w szkole, analizowanie funkcjonowania dziecka w szkole we współpracy z wychowawcą, indywidualne rozmowy i konsultacje oraz profilaktyka  dla rodziców u psychologa i pedagoga szkolnego.

 

Nauczyciele,

nauczyciele specjaliści

Cały rok, według potrzeb
Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym. 1. Właściwa realizacja zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęć rewalidacyjnych zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej. Nauczyciele,

Nauczyciele

 specjaliści

Cały rok
2. Realizacja zintegrowanych działań edukacyjnych i terapeutycznych mających na celu umożliwienie realizacji obowiązku szkolnego każdemu uczniowi na miarę jego możliwości i potrzeb. Nauczyciele,

Nauczyciele specjaliści

Cały rok
3. Realizacja programu profilaktyki zdrowia psychicznego. A. Waradzyn Cały rok
4. Udział nauczycieli w różnych formach doskonalenia zawodowego  podnoszącego ich kompetencje w zakresie pomocy dzieciom, uczniom i rodzicom. Nauczyciele Cały rok
5. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, GOPSem oraz innymi instytucjami nakierowanymi na pomoc dzieciom i ich rodzinom. Wychowawcy, nauczyciele,

nauczyciele specjaliści

Cały rok, według potrzeb
Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy. 1. Propagowanie zachowań prozdrowotnych (realizacja działań w ramach UKS oraz ogólnopolskich akcji promujących aktywność fizyczną, organizacja zawodów sportowych, wyjazdy na imprezy sportowe). K. Barylak

koordynator i członkowie UKS

Cały rok

Według harmonogramu

2. Przedstawienie oferty sportowych zajęć pozalekcyjnych realizowanych w szkole oraz zachęcanie do uczestnictwa w nich (karate, piłka nożna, taniec). Wychowawcy IX-X 2025r.
3. Uczestnictwo w wycieczkach turystyczno-krajoznawczych i tematycznych. Nauczyciele Cały rok
4. Upowszechnienie materiałów informacyjnych na tematy dotyczące pozytywnego wpływu aktywności fizycznej na zdrowie człowieka (gazetki ścienne, ulotki). Nauczyciele,

uczniowie

Cały rok
5. Organizacja Światowego Dnia Sportu K. Barylak IV 2026r.
6. Realizacja i udział w ,,Programie dla Szkół. Mleko i owoce w szkole”. Wychowawcy klas I-III Cały rok
7. Zajęcia o zdrowym odżywianiu się oraz znaczeniu ruchu w życiu człowieka prowadzone na podstawie opracowanych scenariuszy. Wychowawcy klas I-III Według harmonogramu
8.Udział w prelekcjach, pogadankach, warsztatach Nauczyciele Według potrzeb
9. Udział w konkursach o zdrowym żywieniu M. Surmiak-Pater Według harmonogramu
  10. Realizacja programów profilaktycznych

– „Trzymaj formę”

– „Zachowaj Trzeźwy Umysł”

 

 

K. Barylak

A. Waradzyn

Cały rok
11. Utrwalenie zasad udzielania pierwszej pomocy – współpraca z Organizacją Harcerską „Cichociemni”

 

A.    Mazur

Wychowawcy

II półrocze 2026 r.
Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie.

Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.

1. Utrwalenie bezpiecznych zachowań, które chronią lub zmniejszają ryzyko związane z zagrożeniami w sieci,

– Infobystrzaki – konkurs szkolny i powiatowy

– Dzień Bezpiecznego Internetu

D. Kucner

 

 

 

 

XI 2025 r.

 

III 2026 r.

2. Zapewnienie możliwości konsultacji on-line dla rodziców uczniów Wychowawcy, nauczyciele Cały rok
3. Wdrożenie i przestrzeganie szkolnego regulaminu korzystania z telefonów komórkowych. Wychowawcy,

uczniowie

Cały rok
4. Ekspozycja informacji dla uczniów i rodziców w postaci gazetki ściennej D. Kucner

uczniowie

Cały rok
5. Psychoedukacja dotycząca cyber-uzależnienia, wdrażanie uczniów do reagowania na cyberprzemoc. D. Kucner

Wychowawcy klas I-III

Zgodnie z rozkładem zajęć
6. Realizacja działań w ramach projektu „Innowacyjna Szkoła Google” Koordynatorzy

nauczyciele

Cały rok
7. Organizacja zajęć poszczególnych przedmiotów i edukacji  z wykorzystaniem  pomocy w ramach programu ,,Laboratoria przyszłości’

●       dostosowanie zajęć do realizacji podstawy programowej

 

Nauczyciele

 

I i II semestr

  8. Udział nauczycieli w szkoleniach rozwijających kompetencje cyfrowe. Nauczyciele Cały rok
Zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole.

Bezpieczeństwo w szkole, w drodze do i ze szkoły.

1. Omówienie na godzinach wychowawczych regulaminów szkolnych, procedur dot. bezpieczeństwa, łamania zasad ustalonych w szkole. Wychowawcy IX 2025 r.
2.Warsztaty z zakresu komunikacji społecznej, pracy w zespole, funkcjonowania wśród innych, analizy sytuacji problemowych i możliwości ich konstruktywnego rozwiązywania.

 

A.    Waradzyn

Wychowawcy

Według harmonogramu
3. Wybory do samorządu uczniowskiego/wybory samorządów klasowych, bieżąca kontrola ich działalności. SSU

M. Wasilewicz,

K. Zalas

IX 2025 r.
4. Zapoznanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi na terenie  szkoły:

●       regulaminy stołówki, świetlicy, biblioteki, placu zabaw, sali gimnastycznej, sali komputerowej,

Wychowawcy

Nauczyciele

IX 2025 r.
5. Lekcje i godziny wychowawcze poświęcone bezpieczeństwu i wychowaniu komunikacyjnemu. Wychowawcy

Nauczyciele

Według rozkładu zajęć
6. Utrwalenie zasad udzielania pierwszej pomocy A. Mazur II półrocze 2026r.
7.Organizowanie spotkań z przedstawicielami Policji i Straży Pożarnej – pogadanki wychowawcy Według potrzeb
Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym. 1. Udział uczniów w konkursach z przedmiotów ścisłych:

– Interdyscyplinarny Konkurs „zDolny Ślązak”

– Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia

– Dzień liczby Pi

 

 

– Gminny Konkurs Matematyczno- Przyrodniczy

 

 

B. Zarazińska,

A. Mazur

B. Zarazińska, M. Szwiec-Pater

B. Zarazińska, A. Mazur, K. Kilanowska

B. Zarazińska, A. Mazur

 
2. Pokaz chemiczny G. Studenna Według harmonogramu
3. Przeprowadzenie lekcji dotyczących przyczyn i skutków degradacji środowiska oraz sposobów jego ochrony (smog, zanieczyszczenia wód, odpady i ich segregacja, susza, klęski żywiołowe, efekt cieplarniany etc.) Wychowawcy klas I-III

A. Mazur

Według rozkładu zajęć
4. Organizacja Tygodnia Przedmiotów Ścisłych B. Zarazińska,

A. Mazur,

 
5.Wdrażanie postawy ekologicznej:

●      Sprzątanie Świata,

●      Dzień Ziemi,

●      Turniej Ekologiczny dla klas I – III

●      V Powiatowy Konkurs Przyrodniczy

 

 

Nauczyciele

nauczyciele

M. Surmiak-Pater

 

 

 

 

 

IX 2025 r.

IV 2026 r.

V 2026 r.

 

 

 

Zapobieganie występowania sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystania ze środków psychoaktywnych. Eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej. 1. Warsztaty na temat radzenia sobie z agresją. A. Waradzyn Według potrzeb
2. Opracowanie kodeksów postępowania w każdej klasie oraz ustalenie konsekwencji za ich nieprzestrzegania. wychowawcy IX 2025 r.
3. Spotkanie z Policją na temat radzenia sobie z sytuacjami problemowymi w sposób akceptowany społecznie. Wychowawcy

pedagog

Według potrzeb
4. Indywidualne lub grupowe rozmowy z pedagogiem i psychologiem wspierające funkcjonowanie emocjonalno-społeczne uczniów. Pedagog

psycholog

Według potrzeb

 

Analiza ankiet dotyczących bezpieczeństwa, przeprowadzonych wśród uczniów wskazała, aby w obecnym roku szkolnym działania wychowawczo – profilaktyczne skupione były szczególnie na przeciwdziałaniu agresji rówieśniczej, z którą się spotykają podczas pobytu
w szkole.

 

Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego:

Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego.

Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:

  • obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
  • analizę dokumentacji,
  • przeprowadzanie ankiet wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
  • rozmowy z rodzicami,
  • wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
  • analizę przypadków.

Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym.

 

 

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został uchwalony przez Radę Pedagogiczną Szkoły Podstawowej im. Jana Markiewicza w Orzeszkowie w porozumieniu Radą Rodziców.

 

                                                                                                         

                                                                                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podstawa prawna:

  • Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997r. nr 78, poz. 483ze zm.).
  • Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989r. (Dz.U. z 1991r. nr 120, poz. 527).
  • Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 935 ze zm.).
  • Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.:Dz. U. z 2022 r. poz. 2230).
  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 900).
  • Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r. poz. 165 ze zm.).
  • Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 852).
  • Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 700 ze zm.).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii(Dz.U. z 2015 r. poz. 1249 ze zm.).
  • Podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026, ustalonych przez Ministra Edukacji Narodowej w dniu 21 maja 2025 r.
  • Zmiany w podstawie programowej wychowania fizycznego, edukacji obywatelskiej oraz edukacji zdrowotnej, wprowadzonych na mocy reformy edukacji 2026.
  • Statut Szkoły.

 

Wstęp

 

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej

  1. Jana Markiewicza opiera się na hierarchii wartości wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy.

Treści Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego są spójne ze statutem.

Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca społeczności szkolnej uwzględniająca wolę rodziców oraz priorytety edukacyjne państwa.

Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki dotyczących problemów dzieci.

 

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.

 

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy
w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów  
z uwzględnieniem bezpieczeństwa dzieci oraz problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:

  • wyników ewaluacji,
  • wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
  • ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczo-profilaktycznego realizowanego
    w roku szkolnym 2024/25,
  • analizy ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli, dzieci i ich rodziców,
  • wniosków i analiz z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych,
  • innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły, wniosków nauczycieli, uczniów, rodziców.

Podstawowym celem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.

 

  1. Misja szkoły

 

Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie do wartości, kształtowanie postaw
i respektowanie norm społecznych,  poszanowania dla polskiego i europejskiego dziedzictwa kulturowego, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur. Szkoła zachęca do uczenie wzajemnego szacunku
i uczciwości, kształtuje postawy patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji. Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom.

 

  1. Sylwetka absolwenta

 

Dążeniem Szkoły Podstawowej im. Jana Markiewicza w Orzeszkowie jest przygotowanie uczniów do prawidłowego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:

  • zna historię i kulturę Europy, własnego narodu i regionu jako ,,małej ojczyzny” oraz tradycje szkoły, wykazuje się postawą patriotyczną,
  • przestrzega zasad bezpieczeństwa własnego i innych,
  • zna i rozumie zasady współżycia społecznego, integruje się z zespołem klasowym
  • kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności, szanuje siebie
    i innych,
  • zna i stosuje zasady dobrych obyczajów i kultury bycia,
  • kieruje się postawą szlachetności, zaangażowania społecznego
  • jest tolerancyjny, ambitny, kreatywny i samodzielny,
  • posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych,
  • szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy,
  • bezpieczne i efektywne korzysta z technologii cyfrowych,
  • ma motywacje do samodzielnego ucznia się przy nauce zdalnej,
  • roztropnie korzysta w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne,
  • rozwija postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.

 

III. Cele ogólne

 

Działalność wychowawcza w szkole obejmuje:

  1. Prowadzenie działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia
    i wychowanka w jego rozwoju.
  2. Zdobycie przez ucznia wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych,
  3. Osiągnięcie właściwego stosunku do świata, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału. Kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych.
  4. Zdobycie stabilnego systemu wartości.
  5. Współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów – wzmacnianie roli rodziny celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych
    i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych.
  6. Wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną oraz cywilizacją europejską.

 

 

Działalność profilaktyczna szkoły obejmuje:

 

  1. Realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych.
  2. Przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspokajającej ważne potrzeby,
    w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności
    i satysfakcji życiowej.
  3. Kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych.
  4. Wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia.
  5. Wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych.

 

W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w pracy wychowawczej
i profilaktycznej są ukierunkowane na:

  • kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych
  • kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez rozwijanie umiejętności matematycznych
  • profilaktykę przemocy rówieśniczej. zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych
  • promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie.
  • poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjne
  • promocja zdrowego trybu życia w szkole – kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych, wspieranie aktywności fizycznej uczniów.

 

 

Zadania wychowawcze i profilaktyczne programu to:

  1. Edukacja obywatelska – kształtowanie postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę.
  2. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych.
  3. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizacja zajęć wychowania do życia w rodzinie.
  4. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
  5. Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
  6. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie.
  7. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
  8. Zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole. Bezpieczeństwo w szkole, w drodze do i ze szkoły.
  9. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
  10. Zapobieganie występowania sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystania ze środków psychoaktywnych. Eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej

Szczegółowe cele  do realizacji w roku szkolnym 2025/2026:

 

  • kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych, rozwijanie postawy szlachetności oraz zaangażowania społecznego,
  • umacnianie postawy patriotycznej, poznawania polskiej i europejskiej kultury,
    w tym osiągnięć duchowych i materialnych,
  • umacnianie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych – wychowanie do życia w rodzinie,
  • rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej,
  • nauka udzielania pierwszej pomocy,
  • ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci poprzez realizację Szkolnego programu profilaktyki zdrowia psychicznego,
  • rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych,
  • nauka radzenia sobie z psychiczną i fizyczną agresją ze strony rówieśników,
  • zapobieganie występowania zachowań agresywnych w środowisku szkolnym,
  • utrwalenie bezpiecznych zachowań, które chronią  lub zmniejszają ryzyko związane z zagrożeniami w sieci,
  • zapewnienie możliwości konsultacji on-line dla rodziców uczniów (zgodnie z potrzebami),
  • wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych, rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych,
  • organizacja zajęć rozwijających umiejętności podstawowe i przekrojowe uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”, wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w tym zakresie,
  • poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji
  • wsparcie wszystkich uczniów tego wymagających pomocą w odpowiedniej formie,
  • włączenie osób niepełnosprawnych do życia społecznego,
  • upowszechnienie wiedzy na temat obowiązujących w szkole norm i wartości,
  • integracja zespołów klasowych,
  • nabywanie wiedzy i umiejętności dotyczących bezpieczeństwa w drodze do i ze szkoły.
  • wzmocnienie edukacji ekologicznej, rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne,
  • kształtowanie umiejętności myślenia analitycznego,
  • rozwijanie wiedzy związanej z przedmiotami ścisłymi oraz umiejętności stosowania jej w życiu codziennym,
  • upowszechnienie wiedzy na temat profilaktyki zdrowia,
  • zorganizowanie zajęć, warsztatów wzmacniających poczucie własnej wartości, podnoszących samoocenę oraz pozwalających wychowankowi zdać sobie sprawę ze swoich mocnych stron – kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby,
  • rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów,
  • zwiększenie udziału uczniów w zajęciach dodatkowych,
  • doradztwo zawodowe: pomoc w wyborze dalszej drogi kształcenia.

 

Harmonogram działań

 

Zadania Formy organizacji Osoby odpowiedzialne Termin
Edukacja obywatelska – kształtowanie postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna. 1. Zajęcia i lekcje wychowawcze na temat patriotyzmu. Wychowawcy I i II półrocze
2. Świętowanie rocznic i wydarzeń patriotycznych:

●      Apel z okazji Narodowego Święta Niepodległości,

 

●      Wykonywanie i rozdawanie kotylionów w Kościołach, wspólne śpiewanie hymnu,

 

●       Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”,

 

 

●      Apel z okazji Konstytucji 3. Maja, obchody Święta Pracy i Dnia Flagi

 

 

●      Udział w akcji społecznej

„Narodowe Czytanie”

 

 

kl. V, M. Wincenciak-Podbucka

uczniowie, nauczyciele

 

M. Wincenciak-Podbucka

kl. V i VI z wychowawcami,

K. Zalas,

M. Surmiak-Pater

 

K. Zalas

A. Mazur

 

XI 2025 r.

 

 

XI 2025 r.

 

III 2026 r.

 

 

V 2026 r.

 

 

IX 2025r.

3.Kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły:

●      Wprowadzenie uczniów w zwyczaje i tradycje szkoły:

– strój galowy podczas uroczystości szkolnych, hymn szkolny, poczet sztandarowy,

●      Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2025/2026,

 

●      Uroczysty Apel z okazji Święta Edukacji Narodowej połączony z Pasowaniem Przedszkolaków oraz Pasowaniem Pierwszoklasistów

 

●      Wigilie klasowe,

 

●      Apel z okazji Świąt Bożego Narodzenia- Jasełka

 

●      Szkolny Konkurs Bożonarodzeniowy

 

●      Szkolny Konkurs Wielkanocny

 

●      Konkurs Recytatorski Karoliny Kusek

 

 

Wychowawcy

 

 

K. Więcek,

B. Zarazińska,

K. Zalas,

 

M. Surmiak-Pater

A.    Krawiec,

A.    Pasek

Wychowawcy

I-III

 

 

Wychowawcy

 

Oddziały przedszkolne, wychowawcy

 

kl. I-III

 

kl. IV-VII

 

 

W. Suszyńska

 

IX 2025 r.

 

 

1 IX 2025 r.

 

 

17 X 2025 r.

 

 

 

 

 

 

XII 2025 r.

 

XII 2025 r.

 

 

XII 2025 r.

 

III 2025 r.

 

 

V 2026 r.

4. Upowszechnianie wiedzy historycznej Polski i Europy poprzez zorganizowanie uroczystości, konkursy szkolne związane ze świętami państwowymi Wychowawcy, M. Wincenciak-Podbucka Według harmonogramu
5.Organizowanie w klasach gazetek o tematyce narodowej Wychowawcy Cały rok
6. Poznawanie sylwetek sławnych Polaków związanych z historią Polski. Wychowawcy, nauczyciele Zgodnie z rozkładem zajęć
7. Realizacja zajęć z Edukacji dla bezpieczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem edukacji obronnej. K. Zalas Cały rok
8. Udział w obchodach świąt państwowych i lokalnych organizowanych przez Gminę Wińsko z udziałem pocztu sztandarowego. Wychowawcy Zgodnie z terminarzem uroczystości
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. 1. Realizacja programu BLP I – redukcja stresu poprzez wykorzystywanie metod oddechowych i relaksacyjnych. Nauczyciele Cały rok
2. Realizacja zewnętrznych programów Koordynatorzy Według harmonogramu
3.Warsztaty psychologiczne A. Waradzyn Według potrzeb
4. Realizacja działań dających uczniom możliwość poznania swoich mocnych i słabych stron

– Tydzień SuperMocy

Pedagog,

Psycholog.

Nauczyciele

 

Klasy I-III

Według potrzeb

 

 

 

II półrocze 2026 r.

5. Rozmowy indywidualne z psychologiem. Psycholog Według potrzeb
6. Udział uczniów w konkursach wewnętrznych i zewnętrznych dostosowanych do ich zainteresowań, potrzeb i uzdolnień. Nauczyciele Według harmonogramu
7. Podejmowanie działań służących rozwijaniu empatii i życzliwości wśród uczniów:

– konkurs „Życzliwość na co dzień”

M. Surmiak-Pater

 

nauczyciele

XI 2025 r.
8.Udział w akcjach charytatywnych. K. Kilanowska

koordynatorzy akcji

IV 2026 r.
9. Udział w ogólnopolskiej akcji

„SERCE ZA ODWAGĘ”

K. Kilanowska XII 2025 r.
10. Budowanie pozytywnych relacji w klasie poprzez wspólne działania. Wychowawcy

 A. Waradzyn

Cały rok
11. Udział w uroczystościach  klasowych i szkolnych:

●       Dzień Chłopaka

●       Dzień Kobiet

●       Pierwszy Dzień Wiosny

●       Walentynki

 

SSU

wychowawcy

 

 

IX 2025 r.

III 2026 r.

III 2026 r.

II 2026 r.

 

Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizacja zajęć wychowania do życia w rodzinie. 1. Diagnoza uczniów poszczególnych klas nauczyciele I i II półrocze
2. Diagnoza dzieci z oddziałów przedszkolnych. Przekazanie rodzicom informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w klasie I S. Tatarczuk

A. Krawiec

A. Pasek

I i II półrocze
3. Dostosowanie oferty edukacyjnej do możliwości i uzdolnień uczniów
– organizacja zajęć dodatkowych rozwijających w klasach I – III i w klasach IV – VIII
Dyrektor

nauczyciele

I i II półrocze
4. Obserwacja uczniów podczas bieżącej pracy, rozmowy Nauczyciele, specjaliści Cały rok
5. Stosowanie różnorodnych metod nauczania i form pracy rozwijających twórcze myślenie uczniów, w tym realizowanie projektów edukacyjnych

●      podnoszenie atrakcyjności i skuteczności zajęć edukacyjnych

●      stosowanie zasady indywidualizacji i aktywizacji jako podstawy kształcenia.

Nauczyciele, specjaliści Cały rok
6. Właściwa realizacja zajęć edukacji zdrowotnej A. Waradzyn I półrocze
7. Udział rodziców w zebraniach organizowanych w szkole, analizowanie funkcjonowania dziecka w szkole we współpracy z wychowawcą, indywidualne rozmowy i konsultacje oraz profilaktyka  dla rodziców u psychologa i pedagoga szkolnego.

 

Nauczyciele,

nauczyciele specjaliści

Cały rok, według potrzeb
Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym. 1. Właściwa realizacja zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęć rewalidacyjnych zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej. Nauczyciele,

Nauczyciele

 specjaliści

Cały rok
2. Realizacja zintegrowanych działań edukacyjnych i terapeutycznych mających na celu umożliwienie realizacji obowiązku szkolnego każdemu uczniowi na miarę jego możliwości i potrzeb. Nauczyciele,

Nauczyciele specjaliści

Cały rok
3. Realizacja programu profilaktyki zdrowia psychicznego. A. Waradzyn Cały rok
4. Udział nauczycieli w różnych formach doskonalenia zawodowego  podnoszącego ich kompetencje w zakresie pomocy dzieciom, uczniom i rodzicom. Nauczyciele Cały rok
5. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, GOPSem oraz innymi instytucjami nakierowanymi na pomoc dzieciom i ich rodzinom. Wychowawcy, nauczyciele,

nauczyciele specjaliści

Cały rok, według potrzeb
Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy. 1. Propagowanie zachowań prozdrowotnych (realizacja działań w ramach UKS oraz ogólnopolskich akcji promujących aktywność fizyczną, organizacja zawodów sportowych, wyjazdy na imprezy sportowe). K. Barylak

koordynator i członkowie UKS

Cały rok

Według harmonogramu

2. Przedstawienie oferty sportowych zajęć pozalekcyjnych realizowanych w szkole oraz zachęcanie do uczestnictwa w nich (karate, piłka nożna, taniec). Wychowawcy IX-X 2025r.
3. Uczestnictwo w wycieczkach turystyczno-krajoznawczych i tematycznych. Nauczyciele Cały rok
4. Upowszechnienie materiałów informacyjnych na tematy dotyczące pozytywnego wpływu aktywności fizycznej na zdrowie człowieka (gazetki ścienne, ulotki). Nauczyciele,

uczniowie

Cały rok
5. Organizacja Światowego Dnia Sportu K. Barylak IV 2026r.
6. Realizacja i udział w ,,Programie dla Szkół. Mleko i owoce w szkole”. Wychowawcy klas I-III Cały rok
7. Zajęcia o zdrowym odżywianiu się oraz znaczeniu ruchu w życiu człowieka prowadzone na podstawie opracowanych scenariuszy. Wychowawcy klas I-III Według harmonogramu
8.Udział w prelekcjach, pogadankach, warsztatach Nauczyciele Według potrzeb
9. Udział w konkursach o zdrowym żywieniu M. Surmiak-Pater Według harmonogramu
  10. Realizacja programów profilaktycznych

– „Trzymaj formę”

– „Zachowaj Trzeźwy Umysł”

 

 

K. Barylak

A. Waradzyn

Cały rok
11. Utrwalenie zasad udzielania pierwszej pomocy – współpraca z Organizacją Harcerską „Cichociemni”

 

A.    Mazur

Wychowawcy

II półrocze 2026 r.
Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie.

Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.

1. Utrwalenie bezpiecznych zachowań, które chronią lub zmniejszają ryzyko związane z zagrożeniami w sieci,

– Infobystrzaki – konkurs szkolny i powiatowy

– Dzień Bezpiecznego Internetu

D. Kucner

 

 

 

 

XI 2025 r.

 

III 2026 r.

2. Zapewnienie możliwości konsultacji on-line dla rodziców uczniów Wychowawcy, nauczyciele Cały rok
3. Wdrożenie i przestrzeganie szkolnego regulaminu korzystania z telefonów komórkowych. Wychowawcy,

uczniowie

Cały rok
4. Ekspozycja informacji dla uczniów i rodziców w postaci gazetki ściennej D. Kucner

uczniowie

Cały rok
5. Psychoedukacja dotycząca cyber-uzależnienia, wdrażanie uczniów do reagowania na cyberprzemoc. D. Kucner

Wychowawcy klas I-III

Zgodnie z rozkładem zajęć
6. Realizacja działań w ramach projektu „Innowacyjna Szkoła Google” Koordynatorzy

nauczyciele

Cały rok
7. Organizacja zajęć poszczególnych przedmiotów i edukacji  z wykorzystaniem  pomocy w ramach programu ,,Laboratoria przyszłości’

●       dostosowanie zajęć do realizacji podstawy programowej

 

Nauczyciele

 

I i II semestr

  8. Udział nauczycieli w szkoleniach rozwijających kompetencje cyfrowe. Nauczyciele Cały rok
Zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole.

Bezpieczeństwo w szkole, w drodze do i ze szkoły.

1. Omówienie na godzinach wychowawczych regulaminów szkolnych, procedur dot. bezpieczeństwa, łamania zasad ustalonych w szkole. Wychowawcy IX 2025 r.
2.Warsztaty z zakresu komunikacji społecznej, pracy w zespole, funkcjonowania wśród innych, analizy sytuacji problemowych i możliwości ich konstruktywnego rozwiązywania.

 

A.    Waradzyn

Wychowawcy

Według harmonogramu
3. Wybory do samorządu uczniowskiego/wybory samorządów klasowych, bieżąca kontrola ich działalności. SSU

M. Wasilewicz,

K. Zalas

IX 2025 r.
4. Zapoznanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi na terenie  szkoły:

●       regulaminy stołówki, świetlicy, biblioteki, placu zabaw, sali gimnastycznej, sali komputerowej,

Wychowawcy

Nauczyciele

IX 2025 r.
5. Lekcje i godziny wychowawcze poświęcone bezpieczeństwu i wychowaniu komunikacyjnemu. Wychowawcy

Nauczyciele

Według rozkładu zajęć
6. Utrwalenie zasad udzielania pierwszej pomocy A. Mazur II półrocze 2026r.
7.Organizowanie spotkań z przedstawicielami Policji i Straży Pożarnej – pogadanki wychowawcy Według potrzeb
Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym. 1. Udział uczniów w konkursach z przedmiotów ścisłych:

– Interdyscyplinarny Konkurs „zDolny Ślązak”

– Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia

– Dzień liczby Pi

 

 

– Gminny Konkurs Matematyczno- Przyrodniczy

 

 

B. Zarazińska,

A. Mazur

B. Zarazińska, M. Szwiec-Pater

B. Zarazińska, A. Mazur, K. Kilanowska

B. Zarazińska, A. Mazur

 
2. Pokaz chemiczny G. Studenna Według harmonogramu
3. Przeprowadzenie lekcji dotyczących przyczyn i skutków degradacji środowiska oraz sposobów jego ochrony (smog, zanieczyszczenia wód, odpady i ich segregacja, susza, klęski żywiołowe, efekt cieplarniany etc.) Wychowawcy klas I-III

A. Mazur

Według rozkładu zajęć
4. Organizacja Tygodnia Przedmiotów Ścisłych B. Zarazińska,

A. Mazur,

 
5.Wdrażanie postawy ekologicznej:

●      Sprzątanie Świata,

●      Dzień Ziemi,

●      Turniej Ekologiczny dla klas I – III

●      V Powiatowy Konkurs Przyrodniczy

 

 

Nauczyciele

nauczyciele

M. Surmiak-Pater

 

 

 

 

 

IX 2025 r.

IV 2026 r.

V 2026 r.

 

 

 

Zapobieganie występowania sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystania ze środków psychoaktywnych. Eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej. 1. Warsztaty na temat radzenia sobie z agresją. A. Waradzyn Według potrzeb
2. Opracowanie kodeksów postępowania w każdej klasie oraz ustalenie konsekwencji za ich nieprzestrzegania. wychowawcy IX 2025 r.
3. Spotkanie z Policją na temat radzenia sobie z sytuacjami problemowymi w sposób akceptowany społecznie. Wychowawcy

pedagog

Według potrzeb
4. Indywidualne lub grupowe rozmowy z pedagogiem i psychologiem wspierające funkcjonowanie emocjonalno-społeczne uczniów. Pedagog

psycholog

Według potrzeb

 

Analiza ankiet dotyczących bezpieczeństwa, przeprowadzonych wśród uczniów wskazała, aby w obecnym roku szkolnym działania wychowawczo – profilaktyczne skupione były szczególnie na przeciwdziałaniu agresji rówieśniczej, z którą się spotykają podczas pobytu
w szkole.

 

Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego:

Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego.

Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:

  • obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
  • analizę dokumentacji,
  • przeprowadzanie ankiet wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
  • rozmowy z rodzicami,
  • wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
  • analizę przypadków.

Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym.

 

 

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został uchwalony przez Radę Pedagogiczną Szkoły Podstawowej im. Jana Markiewicza w Orzeszkowie w porozumieniu Radą Rodziców.