Statut Szkoły Podstawowej im. Jana Markiewicza w Orzeszkowie
Orzeszków, 21 października 2025
Spis treści
Organy szkoły i ich kompetencje 8
ROZDZIAŁ VII 13
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły 13
Organizacja i formy współdziałania szkoły z rodzicami 17
ROZDZIAŁ IX 18
Uczniowie 18
ROZDZIAŁ X 21
Szczegółowe warunki i zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów (ZWO) 21
Prace domowe 28
Udział w konkursach przedmiotowych 28
Rozdział XI 33
Egzamin Ósmoklasisty 33
ROZDZIAŁ I
Postanowienia wstępne
- 1
- Szkoła Podstawowa w Orzeszkowie (dalej: Szkoła) jest publiczną szkołą podstawową.
- Siedziba Szkoły mieści się pod adresem: Orzeszków 9, 56 – 160 Wińsko.
tel. 71/3896194 ,NIP: 9880203940, REGON: 001181162
- Szkoła nosi imię Jana Markiewicza.
- Pełna nazwa szkoły brzmi „Szkoła Podstawowa im. Jana Markiewicza w Orzeszkowie” i jest używana w takim właśnie brzmieniu. Na pieczęciach, którymi posługuje się Szkoła używana jest jej nazwa w pełnym brzmieniu.
- Szkoła posiada własny sztandar z godłem Rzeczypospolitej Polskiej.
- Szkoła posiada własny Hymn, który odśpiewywany jest przy ważnych uroczystościach państwowych i szkolnych.
- Organem prowadzącym Szkołę jest Gmina Wińsko.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą jest Dolnośląski Kurator Oświaty.
- Dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Szkoła organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
- 2
- Cykl kształcenia w szkole wynosi 8 lat.
- Szkoła prowadzi rekrutację uczniów w sposób zgodny z zasadą powszechnej dostępności. Szczegółowe zasady rekrutacji określa Regulamin rekrutacji dzieci do oddziałów przedszkolnych w Szkole Podstawowej im. Jana Markiewicza w Orzeszkowie i Regulamin rekrutacji dzieci do klasy pierwszej Szkoły Podstawowej im. Jana Markiewicza w Orzeszkowie.
- 3
- Szkoła jest jednostką budżetową Gminy Wińsko.
- Zasady gospodarki finansowej Szkoły określają odrębne przepisy.
- 4
Ilekroć w Statucie jest mowa o:
- szkole – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową im. Jana Markiewicza w Orzeszkowie;
- statucie – należy przez to rozumieć Statut Szkoły Podstawowej im. Jana Markiewicza w Orzeszkowie;
- dyrektorze szkoły – należy przez to rozumieć Dyrektora Szkoły Podstawowej w Orzeszkowie;
- nauczycielu – należy przez to rozumieć każdego pracownika pedagogicznego Szkoły;
- pracowniku – należy przez to rozumieć każdego pracownika niepedagogicznego Szkoły;
- rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
- radzie rodziców -należy przez to rozumieć Radę Rodziców Szkoły Podstawowej w Orzeszkowie;
- samorządzie uczniowskim – należy przez to rozumieć Samorząd Uczniowski Szkoły Podstawowej w Orzeszkowie;
- dzienniku elektronicznym – należy przez to rozumieć dziennik Szkoły Podstawowej w Orzeszkowie.
ROZDZIAŁ II
Cele i zadania szkoły
- 5
Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa w szczególności prawa oświatowego oraz uwzględniające szkolny zestaw programów nauczania i program wychowawczo – profilaktyczny szkoły, które zostały wprowadzone uchwałą rady pedagogicznej.
- 6
- Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez:
- szkolny zestaw programów nauczania, który obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego;
- program wychowawczo-profilaktyczny obejmujący:
- treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów;
- treści i działania o charakterze profilaktycznym, które dostosowane są do potrzeb rozwojowych uczniów i są przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w społeczności szkolnej, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
- Nauczyciele i pracownicy szkoły mają obowiązek realizować program wychowawczo – profilaktyczny szkoły, który przeznaczony jest do realizacji przez wychowawców klas we współpracy z nauczycielami wszystkich przedmiotów, pedagogiem, psychologiem, doradcą zawodowym, pielęgniarką szkolną i pozostałymi pracownikami szkoły, w zależności od stanu zasobów, potrzeb klasy oraz przy współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
- Edukacja szkolna przebiega w następujących etapach:
- wychowanie przedszkolne organizowane w oddziałach przedszkolnych;
- pierwszy etap edukacyjny – klasy „I-III ”szkoły podstawowej;
- drugi etap edukacyjny – klasy „IV-VIII” szkoły podstawowej.
- Szkoła realizuje projekty edukacyjne w oparciu o zewnętrzne źródła finansowania, w celu wzbogacenia oferty edukacyjnej.
- 7
- Edukacja w oddziale przedszkolnym ma na celu wsparcie całościowego rozwoju dziecka, a nauczyciele realizują cele, które określone są w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wykonawczych do tegoż aktu prawnego, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, koncentrując się na zapewnieniu dzieciom opieki i stworzeniu warunków do wszechstronnego rozwoju.
- Celem kształcenia w szkole jest przede wszystkim dbałość o integralny rozwój biologiczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny ucznia,
- Szkoła realizuje cele i zadania poprzez:
- prowadzenie dziecka do zdobywania wiedzy i umiejętności niezbędnych w procesie dalszego kształcenia;
- rozwijanie poznawczych możliwości uczniów, tak, aby mogli oni przechodzić od dziecięcego do bardziej dojrzałego i uporządkowanego rozumienia świata;
- rozwijanie i przekształcanie spontanicznej motywacji poznawczej w motywację świadomą, przygotowując do podejmowania zadań wymagających systematycznego i dłuższego wysiłku intelektualnego i fizycznego;
- uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka w procesie kształcenia;
- rozwijanie umiejętności poznawania i oceniania siebie, najbliższego otoczenia rodzinnego, społecznego, kulturowego, przyrodniczego i technicznego;
- umacnianie wiary dziecka we własne siły i w możliwość osiągania trudnych, ale wartościowych celów;
- rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej dziecka;
- wzmacnianie poczucia tożsamości kulturowej, historycznej, etnicznej i narodowej;
- kształtowanie zainteresowań własnym regionem, lokalnymi tradycjami i obyczajami oraz zagrożeniami dla regionu;
- kształtowanie samodzielności, obowiązkowości, odpowiedzialności za siebie i innych;
- zachęcanie do indywidualnego i grupowego działania na rzecz innych;
- kształtowanie umiejętności reagowania na zagrożenie bezpieczeństwa, życia i zdrowia;
- kształtowanie potrzeby i umiejętności dbania o własne zdrowie, sprawność fizyczną i właściwą postawę ciała;
- promowanie ochrony zdrowia, kształtowanie nawyków higieny osobistej, zdrowego żywienia i higieny pracy umysłowej;
- opiekę nad uczniami z rodzin zagrożonych dysfunkcyjnością i niewydolnych wychowawczo;
- poznawanie cech własnej osobowości i uświadamianie sobie własnej odrębności;
- rozwijanie umiejętności asertywnych;
- tworzenie własnego systemu wartości w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności;
- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień;
- uczenie tolerancji i szacunku dla innych ludzi oraz zasad i reguł obowiązujących w relacjach międzyludzkich;
- ukazanie znaczenia rodziny w życiu każdego człowieka i właściwych wzorców życia rodzinnego;
- kształtowanie umiejętności bezpiecznego i higienicznego postępowania w życiu szkolnym i prywatnym;
- integrację uczniów niepełnosprawnych.
- 8
Realizacja celów i zadań szkoły odbywa się także z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia poprzez następujące działania:
- integrację wiedzy nauczanej w procesie kształcenia zintegrowanego na pierwszym etapie edukacyjnym;
- oddziaływanie wychowawcze określone w celach i zadaniach szkoły;
- prowadzenie lekcji religii / etyki w szkole, zgodnie z wolą rodziców oraz według zasad określonych w przepisach powszechnie obowiązujących;
- organizację zajęć dodatkowych, zajęć specjalistycznych, dydaktyczno-wyrównawczych i zajęć gimnastyki korekcyjnej uwzględniających potrzeby rozwojowe uczniów;
- pracę pedagoga szkolnego wspomaganą badaniami i zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej;
- współpracę z właściwą poradnią psychologiczno-pedagogiczną, właściwym miejscowo i rzeczowo sądem rejonowym, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Wińsku. Pełnomocnikiem do Spraw Uzależnień działającym przy Urzędzie Gminy Wińsko i innymi organizacjami wspierającymi Szkołę.
- 9
- Szkoła dba o zdrowie i bezpieczeństwo uczniów, poprzez:
- zapewnienie uczniom przebywającym w szkole opieki przez nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;
- organizowanie przed lekcjami i w czasie przerw dyżurów nauczycielskich, których zasady i organizację określa zarządzenie Dyrektora szkoły;
- omawianie zasad bezpieczeństwa podczas godzinach wychowawczych i innych zajęć;
- zapewnienie opieki podczas pobytu uczniów w świetlicy szkolnej;
- szkolenie pracowników szkoły w zakresie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
- dostosowanie wyposażenia szkolnego do wzrostu i wieku uczniów;
- systematyczne omawianie przepisów ruchu drogowego, w tym też poprzez kształcenie komunikacyjne mające pomóc uczniom w uzyskaniu przez nich karty rowerowej;
- zapewnienie uczniom warunków do spożycia obiadu w stołówce szkolnej;
- utrzymywanie mienia szkoły w stanie pełnej sprawności i w stałej czystości;
- dostosowanie rozkładu zajęć lekcyjnych do zasad higieny pracy umysłowej uczniów;
- kształtowanie postaw promujących zdrowy tryb życia;
- reagowanie na wszelkie sytuacje, czy też zachowania uczniów stanowiące lub potencjalnie mogące stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa uczniów;
- zwracanie uwagi na osoby trzecie wchodzące na teren szkoły, w tym poprzez uzyskanie informacji w zakresie celu pobytu takiej osoby w szkole, a w razie potrzeby zawiadomienie o tym fakcie Dyrektora szkoły;
- niezwłocznie zawiadomienie przez nauczyciela lub innego pracownika szkoły, Dyrektora szkoły o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach noszących znamiona czynu zabronionego lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia uczniów.
- Szkoła zapewnia uczniom opiekę podczas zajęć zorganizowanych odbywających się poza jej terenem, w tym też podczas różnego rodzaju wycieczek. Liczba uczestników wycieczki uzależniona jest od jej charakteru, przy czym wycieczki odbywają się według następujących zasad:
- wycieczka miejska lub w łatwym terenie wymaga zaangażowania nie mniej niż 1 opiekuna przypadającego na 15 uczniów lub dzieci;
- wycieczka dla 40 uczniów lub dzieci powinna być nadzorowana przez co najmniej 3 opiekunów i 1 kierownika wycieczki. Niemniej Dyrektor szkoły może wyrazić zgodę na łączenie funkcji kierownika i opiekuna wycieczki przez tą samą osobę;
- wycieczka górska, w trudnym terenie, czy też realizacja aktywności w ramach turystyki kwalifikowanej (w szczególności: aktywność z wykorzystaniem rowerów, kajaków, łódek, czy też polegająca na wspinaniu się, jeździe na nartach sankach) wymaga zaangażowania nie mniej niż 1 opiekuna przypadającego na 10 uczniów lub dzieci;
- ilość opiekunów powinna zostać zwiększona, jeśli w wycieczce lub zajęciach organizowanych poza terenem szkoły biorą udział dzieci w wieku poniżej 10 lat lub osoby niepełnosprawne;
- w przypadku specjalistycznej wycieczki krajoznawczo-turystycznej, o której mowa pkt 3 powyżej, w której udział wymaga od uczniów przygotowania kondycyjnego, sprawnościowego lub umiejętności posługiwania się specjalistycznym sprzętem, a program wycieczki przewiduje intensywną aktywność turystyczną, fizyczną lub długo- dystansowość na szlakach turystycznych, kierownik i opiekunowie wycieczki są obowiązani posiadać udokumentowane przygotowanie zapewniające bezpieczną realizację programu takiej wycieczki.;
- kierownikiem wycieczki lub imprezy turystycznej może być także pełnoletnia osoba spoza grona pedagogicznego szkoły, wyznaczona przez Dyrektora szkoły, która: posiada uprawnienia przewodnika turystycznego, przodownika lub instruktora turystyki kwalifikowanej lub pilota wycieczek.
- pozostałe zasady organizacji wycieczek znajdują się w osobnym regulaminie.
- Przedstawiciel szkoły ma obowiązek zgłaszać Policji pojazdy, którymi uczniowie będą podróżować podczas wycieczki, celem dokonania ich kontroli technicznej przed wyjazdem na taką wycieczkę.
- Szkoła zapewnia uczniom dostęp do Internetu oraz podejmuje działania zabezpieczające przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.
Rozdział III
Ceremoniał szkolny
- 10
- Ceremoniał szkolny:
- jest uregulowany w odrębnym dokumencie;
- to opis sposobów przeprowadzania najważniejszych uroczystości szkolnych z udziałem sztandaru szkoły;
- to również zbiór zasad zachowania się uczniów w trakcie uroczystości szkolnych.
- Głównym zadaniem szkoły jest nauczanie i wychowywanie młodych ludzi. Obok wiedzy i umiejętności, przekazywanych na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych, należy uczyć dzieci i młodzież zasad postępowania w różnych miejscach i sytuacjach, poczynając od reguł dotyczących organizacji świąt i apeli. Zbiorem ustanowionych i obowiązujących w szkole norm zachowania się w czasie uroczystości szkolnych jest Ceremoniał szkolny, który stanowi integralną część tradycji i harmonogramu pracy szkoły. Ceremoniał opisuje symbole szkoły i formy celebracji sztandaru. Zadaniem ceremoniału jest również pomoc w organizacji ślubowań i apeli.
- Podczas uroczystości pasowania na ucznia, uczniowie składają ślubowanie o treści:
„Ślubuję być dobrym Polakiem, dbać o dobre imię swojej klasy i szkoły. Będę uczyć się w szkole, jak kochać Ojczyznę, jak dla niej pracować kiedy urosnę. Będę starać się być dobrym kolegą, swym zachowaniem i nauką sprawiać radość rodzicom i nauczycielom”.
ROZDZIAŁ IV
Organy szkoły i ich kompetencje
- 11
- Organami szkoły są:
- Dyrektor Szkoły;
- Rada Pedagogiczna;
- Samorząd Uczniowski;
- Rada Rodziców.
- Organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, w stosunku do decyzji wydawanych przez Dyrektora szkoły w sprawach z zakresu obowiązku szkolnego uczniów jest Dolnośląski Kurator Oświaty.
- Organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, w stosunku do decyzji wydawanych przez Dyrektora szkoły w sprawach dotyczących awansu zawodowego nauczycieli, jest organ prowadzący szkołę.
- 12
- Dyrektor szkoły kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz,
- Dyrektor szkoły jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły.
- Dyrektor szkoły po zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną i za zgodą Organu Prowadzącego powołuje stanowisko wicedyrektora szkoły.
- Dyrektor szkoły posiada kompetencje wynikające z przepisów prawa oświatowego i Karty Nauczyciela i Kodeksu Pracy w tym w szczególności:
- jest przewodniczącym rady pedagogicznej;
- reprezentuje szkołę na zewnątrz;
- wydaje decyzje administracyjne;
- sprawuje nadzór pedagogiczny;
- jest pracodawcą w imieniu szkoły.
- 13
- Radę Pedagogiczną tworzą Dyrektor szkoły i nauczyciele zatrudnieni w szkole.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy szkoły;
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
- podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w szkole;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły.
- 14
- Samorząd uczniowski realizuje kompetencje wynikające z przepisów prawa w tym
w szczególności:
- współtworzy dogodne warunki uczenia się uczniom;
- proponuje rozwiązania mające na celu poprawę jakości pracy szkoły;
- przeprowadza wybory do samorządu uczniowskiego;
- wybiera opiekuna samorządu uczniowskiego.
- Opiekę nad działaniami samorządu uczniowskiego sprawuje opiekun samorządu uczniowskiego.
- 15
Rada rodziców realizuje kompetencje wynikające z przepisów prawa w tym w szczególności:
- współtworzy dogodne warunki nauki i wszechstronnego rozwoju uczniom i pracy nauczycielom;
- wyraża opinie i wnioskuje do dyrektora szkoły i organu prowadzącego we wszystkich sprawach związanych z działalnością szkoły.
- 16
- Organy, o których mowa w § 11, współdziałają ze sobą poprzez bieżące informowanie pozostałych organów o swojej działalności i jej planowanych kierunkach.
- Poszczególne organy mogą zgłaszać pozostałym organom swoje wnioski i uwagi co do prowadzonej przez nich działalności. Organ powinien ustosunkować się do zgłoszonych uwag bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu 14 dni.
- Organy mogą organizować wspólne narady i konsultacje.
- Dyrektor koordynuje współpracą organów.
- 17
- Spory zaistniałe pomiędzy organami rozwiązuje dyrektor szkoły, o ile nie jest stroną sporu.
- Spory zaistniałe, w których stroną jest dyrektor szkoły, rozwiązuje organ nadzoru pedagogicznego, o ile nie zostaną naruszone w ten sposób kompetencje innych właściwych organów.
- W przypadku sporu między rodzicem a nauczycielem rolę mediatora przyjmuje Dyrektor Szkoły, wniosek składa osoba zainteresowana w formie pisemnej do dyrekcji w terminie 7 dni, Dyrektor szkoły rozpatruje wniosek w ciągu 14 dni, a o wynikach informuje zainteresowane strony. Skargi anonimowe (listy, telefony, e-maile) nie będą rozpatrywane.
- Organ odpowiedzialny za rozwiązanie sporu powinien dążyć do tego, by organy pozostające w sporze porozumiały się między sobą w drodze mediacji, a gdy to nie jest możliwe, powinien rozstrzygnąć spór przy zachowaniu dalece idącej bezstronności i obiektywności, a także z uwzględnieniem interesów organów pozostających w sporze.
ROZDZIAŁ V
Organizacja pracy Szkoły
- 18
Podstawę organizacji pracy szkoły w danym roku szkolnym stanowią:
- arkusz organizacji szkoły;
- plan finansowy szkoły;
- plan pracy szkoły;
- tygodniowy rozkład zajęć;
- przydział czynności poszczególnym nauczycielom i pozostałym pracownikom.
- 19
- Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w danym roku szkolnym uczą się wszystkich przedmiotów określonych planem nauczania.
- Liczb uczniów w oddziale nie powinna przekraczać 25.
- Zajęcia edukacyjne w klasach I-go etapu edukacyjnego są prowadzone w oddziałach liczących nie więcej niż 25 uczniów, a w szczególnych przypadkach określonych w przepisach powszechnie obowiązujących, nie więcej niż 27.
- Szkoła prowadzi oddziały przedszkolne dla dzieci 3,4,5 i 6 – letnich.
- Liczba uczniów w oddziałach przedszkolnych nie przekracza 25 wychowanków.
20
Zajęcia przeznaczone na realizację podstawy programowej w oddziałach przedszkolnych trwają 5 godzin zegarowych dziennie, a czas zajęć edukacyjnych wynosi do 30 minut.
- 21
- W roku poprzedzającym naukę w klasie I przeprowadza się diagnozę gotowości dziecka 6 – letniego do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
- Do 30 kwietnia roku poprzedzającego kolejny rok szkolny rodzice otrzymują „Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej”.
- 22
- Dyrektor Szkoły za zgodą rodziców organizuje zajęcia rewalidacyjne, których celem jest rozwój psychofizyczny ucznia z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb.
- Zajęcia, o których mowa w ust. 1, uwzględnione są w arkuszu organizacyjnym pracy szkoły na dany rok szkolny.
- 23
Szkoła prowadzi działalność dydaktyczno-wychowawczą poprzez organizację:
- obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
- zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnościami;
- zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności w celu kształtowania ich aktywności i kreatywności;
- zajęć z doradztwa zawodowego;
- zajęć etyki i religii;
- zajęć edukacji zdrowotnej.
- 24
W szkole działają oddziały ogólnodostępne.
- 25
- Religia jako szkolny przedmiot nieobowiązkowy jest prowadzona dla uczniów, których rodzice wyrażą wolę uczestnictwa ich dzieci w zajęciach z religii.
- Uczniowie nie korzystający z lekcji religii objęci są zajęciami świetlicowymi.
- Nauczyciel religii wchodzi w skład Rady Pedagogicznej.
- Ocena z religii umieszczana jest na świadectwie szkolnym, wliczana jest do średniej ocen, lecz nie ma wpływu na promocję do następnej klasy.
- 26
Szkoła może przyjmować studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne, na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy szkołą, a szkołą wyższą.
- 27
- W szkole działa świetlica dla uczniów.
- Świetlica przeznaczona jest dla uczniów, którzy pozostają dłużej w szkole na wniosek rodziców lub gdy wynikną inne okoliczności wymagające zapewnienia uczniom opieki w szkole.
- Szczegółowe zasady dotyczące bezpieczeństwa dzieci oraz organizacji pracy świetlicy znajdują się w regulaminie świetlicy, który jest odrębnym dokumentem.
- 28
- W szkole funkcjonuje stołówka szkolna.
- Ze stołówki szkolnej mogą korzystać uczniowie.
- Dyrektor w drodze zarządzenia wprowadza regulamin stołówki szkolnej.
- Szkoła prowadzi dożywianie w formie śniadań i obiadów .
- 29
- W szkole udziela się wsparcia i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebna pomoc:
- psychologiczna i pedagogiczna;
- terapeutyczna;
- materialna.
- W szkole podejmowane są starania mające na celu udzielanie pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej. Rozpoznawanie potrzeb ucznia w tym zakresie jest obowiązkiem w szczególności wychowawcy.
- Szkoła udziela pomocy według własnych możliwości, może organizować pomoc we współpracy z administracją samorządową oraz strukturami i osobami angażującymi się w pomoc materialną.
- 30
- Szkoła współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Wołowie oraz innymi placówkami, instytucjami wspierającymi pracę szkoły, których celem jest:
- uzyskanie wsparcia merytorycznego dla nauczycieli i specjalistów udzielających uczniom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole;
- udzielania rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
- Osobą wyznaczoną do koordynowania współpracy jest Dyrektor i Pedagog Szkolny.
ROZDZIAŁ VI
Mediacje
- 31
- Cele mediacji:
- budowanie dialogu w przestrzeni szkolnej dla upodmiotowienia procesu wychowania i kształcenia;
- rozwój kompetencji interpersonalnych uczniów, nauczycieli i rodziców, obejmujących osobiste umiejętności przeciwdziałania konfliktom oraz pośrednictwa w konfliktach w charakterze mediatora;
- podmiotowe włączanie uczniów, nauczycieli i rodziców do współodpowiedzialności za sprawy szkoły, a w szczególności jakości i trwałości rozwiązywania konfliktów.
- Zasady mediacji przyjęte przez szkołę:
- Mediacja jest podstawową formą rozwiązywania konfliktów i ma pierwszeństwo przed innymi sposobami działania. Podstawą oceny i wyboru mediacji jest dobro ucznia.
- Uczniowie, nauczyciele i rodzice mają prawo do mediacji.
- Mediacje mają pierwszeństwo w rozwiązywaniu konfliktów w szkole.
- Dyrektor szkoły w obszarze stosowania mediacji i edukacji rozwiązywania konfliktów w Szkole, korzysta z opinii nauczyciela/nauczycieli posiadających kompetencje i kwalifikacje Mediatora szkolnego.
- Kierowanie spraw do mediacji należy do kompetencji Dyrektora szkoły lub wyznaczonej przez niego osoby.
- Dyrektor szkoły z własnej inicjatywy lub na wniosek jednej ze stron tworzy warunki do przeprowadzenia mediacji między stronami sporu z udziałem bezstronnego Mediatora.
- Szkoła może korzystać z pomocy Mediatorów rekomendowanych przez organ nadzoru lub organ prowadzący, a także wykształconych w zakresie mediacji nauczycieli zatrudnionych w szkole.
- Mediator w swojej pracy dochowuje szczególnej staranności co do zachowania bezstronności i poufności.
- W konfliktach pomiędzy uczniami priorytet mają mediacje rówieśnicze. Rada pedagogiczna wraz z Dyrektorem szkoły określają zakres spraw obejmujących naruszenia Statutu Szkoły lub działań nieetycznych, które mogą być kierowane do mediacji rówieśniczej.
- Mediator po zakończeniu mediacji sporządza i doręcza stronom oraz Dyrektorowi szkoły protokół, w którym oznacza miejsce i czas przeprowadzenia mediacji, imię, nazwisko (nazwę) i adresy stron, imię i nazwisko oraz adres Mediatora, a ponadto wynik mediacji. Protokół podpisuje Mediator.
- Jeżeli strony zawarły ugodę przed Mediatorem, zamieszcza się ją w protokole albo załącza się do niego. Strony podpisują ugodę. Niemożność podpisania ugody Mediator stwierdza w protokole.
- Dyrektor szkoły przechowuje protokoły z mediacji i chroni ujawniane w toku mediacji informacje. Bezskuteczne jest powoływanie się na propozycje ugodowe, propozycje wzajemnych ustępstw lub inne oświadczenia składane w postępowaniu mediacyjnym – o ile nie zostały one potwierdzone uzgodnieniami stron konfliktu.
- Ugody zawierane przed Mediatorem korzystają z waloru swobody zawierania ugód, jednak nie mogą stać w sprzeczności z prawem ani stanowić prób obejścia prawa, powinny być zrozumiałe, nie mogą zawierać sprzeczności ani naruszać zasad współżycia społecznego. W przypadku naruszenia ważnego interesu społecznego lub dobra dziecka Dyrektor szkoły ma prawo zweryfikować zawarte przed mediatorem ugody i kontrolować ich skutki prawne – co dokumentuje w formie pisemnej.
ROZDZIAŁ VII
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
- 32
- Szkoła zatrudnia nauczycieli, wychowawców oraz stosownie do potrzeb: nauczyciela współorganizującego proces kształcenia specjalnego, pomoc nauczyciela, specjalistów oraz pracowników administracji i obsługi.
- 33
- Dyrektor tworzy stanowisko sekretarza szkoły.
- Szczegółowy zakres obowiązków sekretarza szkoły ustala Dyrektor szkoły.
- 34
- Nauczyciele wykonują swoje zadania wynikające z przepisów prawa i niniejszego statutu.
- Do zadań nauczyciela należy:
- realizować program wychowawczo-profilaktyczny szkoły;
- efektywnie realizować przyjęty program nauczania;
- właściwie organizować proces nauczania;
- oceniać uczniów zgodnie z obowiązującymi przepisami i przedmiotowym systemem oceniania;
- dokonywać systematycznej ewaluacji swojej pracy;
- zapewnić bezpieczeństwo uczniom w czasie lekcji, przerw i zajęć pozalekcyjnych oraz wszelkiego typu wyjść, wycieczek, przestrzegać przepisów bhp i zarządzeń Dyrektora szkoły w tym zakresie;
- kontrolować obecności uczniów na wszystkich zajęciach i niezwłocznie poinformować wychowawcę klasy o niezapowiedzianej nieobecności;
- w miarę możliwości zapobiegać niepowodzeniom szkolnym uczniów;
- indywidualizować proces nauczania;
- wspierać każdego ucznia w jego rozwoju;
- troszczyć się o powierzone mu pomoce dydaktyczne i majątek szkoły.
- Do zakresu zadań nauczyciela wychowawcy należy w szczególności:
- planowanie pracy wychowawczej w oparciu o program wychowawczo-profilaktyczny szkoły i indywidualne potrzeby uczniów;
- realizacja zadań wynikających z programu pracy wychowawczej;
- prowadzenie zajęć w ramach godzin z wychowawcą zgodnie z potrzebami uczniów danego oddziału;
- dbałość o warunki efektywnego uczenia się i rozwoju uczniów;
- stwarzanie warunków do budowania dobrych relacji na linii uczeń-nauczyciel-rodzic;
- prowadzenie działań integrujących oddział, w tym organizowanie wycieczek.
- 35
- Do zadań pedagoga i psychologa należy pomoc wychowawcom klas, a w szczególności:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych;
- określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb;
- organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
- podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli;
- wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego;
- planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia;
- udzielanie różnych form pomocy psychologicznej i pedagogicznej uczniom realizującym indywidualny program lub tok nauki;
- współdziałanie w opracowaniu programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły i jego ewaluacji;
- wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
- organizowanie różnych form terapii uczniom niedostosowanym społecznie;
- współdziałanie z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Wołowie i poradniami specjalistycznymi, kierując do nich wszystkich potrzebujących;
- współdziałanie z instytucjami, organizacjami i stowarzyszeniami opiekuńczo – wychowawczymi.
- Do zadań logopedy należy w szczególności:
- przeprowadzenie badań wstępnych, w celu ustalenia stanu mowy uczniów, w tym mowy głośnej i pisma;
- diagnozowanie logopedyczne oraz – odpowiednio do jego wyników – organizowanie pomocy logopedycznej;
- prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i w grupach dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy głośnej i pisma;
- organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, przy ścisłej współpracy z pedagogami i nauczycielami prowadzącymi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne;
- organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia;
- współdziałanie w opracowaniu programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły i jego ewaluacji;
- wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
- Do zadań nauczyciela współorganizującego proces kształcenie specjalne należy:
- prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami zajęć edukacyjnych oraz wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych realizacja zintegrowanych działań i zajęć określonych w programie nauczania;
- prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych pracy wychowawczej z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
- uczestniczenie, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie nauczania, realizowanych przez nauczycieli, specjalistów i wychowawców grup wychowawczych;
- udzielanie pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom, specjalistom i wychowawcom grup wychowawczych realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie nauczania, w doborze form i metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
- prowadzenie zajęć odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęć rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych;
- uczestniczenie w zespole opracowującym IPET.
- Zadania pedagoga specjalnego w szkole, w przedszkolu:
- współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:
- rekomendowaniu dyrektorowi przedszkola, szkoły lub placówki do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola, szkoły oraz o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
- prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły;
- rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów;
- określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;
- Współpraca z zespołem w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły;
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem;
- dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych;
- doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów.
- Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom;
- Współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami tj. rodzicami uczniów;
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
- placówkami doskonalenia nauczycieli;
- przedszkolami, szkołami, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży;
- przedstawianie Radzie Pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola, szkoły.
- 36
- Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy:
- udostępnianie książek i innych źródeł informacji;
- tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną;
- rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się;
- organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną;
- udzielanie informacji bibliotecznych;
- poradnictwo w wyborach czytelniczych;
- prowadzenie przysposobienia czytelniczo – informacyjnego;
- inspirowanie pracy aktywu czytelniczego;
- informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów;
- organizowanie różnych form inspiracji czytelnictwa, np. konkursów.
- Do zadania wychowawcy świetlicy należy:
- opracowanie rocznego planu i tygodniowego rozkładu zajęć;
- prowadzenie dziennika zajęć;
- sumienne wypełnianie swoich obowiązków;
- sprawowanie opieki i zapewnienie wychowankom bezpieczeństwa;
- rozwijanie zainteresowań uczniów, umożliwienie im rozwoju, kreatywności i twórczego myślenia;
- organizowanie gier i zabaw, w tym ruchowych, zarówno w sali oraz na powietrzu;
- kształtuje nawyki i potrzebę uczestnictwa w kulturze;
- współpraca z Radą Pedagogiczną, psychologiem, pedagogiem, pielęgniarką szkolną oraz rodzicami;
- dbanie o estetyczny wygląd pomieszczeń świetlicowych;
- zapoznanie uczniów z wewnątrzszkolnym regulaminem świetlicy;
- uzgadnianie z przełożonymi potrzeb materiałowych świetlicy;
- informowanie o niewłaściwym zachowaniu uczniów zarówno rodziców jak i wychowawców.
- 37
W Szkole działają Zespoły zadaniowe do spraw:
- Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
- Szkolnictwa Specjalnego.
- Promocji Szkoły
- Oddziału Przedszkolnego.
- Nauczania na odległość/zdalnego.
- 38
W Szkole działają Zespoły przedmiotowe:
- Zespół Przedmiotów Matematyczno-Przyrodniczych.
- Zespół Przedmiotów Humanistycznych.
- Zespół ds. Edukacji Wczesnoszkolnej.
- Zespół ds. Edukacji Przedszkolnej.
- Zespół ds. Edukacji Językowej
39
W szkole działają Zespoły Nauczycieli:
- Zespół Wychowawców.
- Zespół do Spraw Statutowych.
ROZDZIAŁ VIII
Organizacja i formy współdziałania szkoły z rodzicami
- 40
- Szkoła ma wspomagać rolę wychowawczą rodziny.
- Rodzice są zobowiązani do:
- dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły;
- zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne;
- zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć szkolnych;
- informowania Dyrektora szkoły w terminie do 30 września każdego roku o realizacji rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego lub obowiązku szkolnego poza granicami kraju (dotyczy dziecka zamieszkałego w obwodzie Szkoły, a przebywającego czasowo za granicą);
- rodzice dziecka realizującego roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne lub obowiązek szkolny poza szkołą na podstawie zezwolenia, o którym mowa w oddzielnych przepisach, są zobowiązani do zapewnienia dziecku warunków nauki określonych w tym zezwoleniu;
- zapewnienia dziecku uczęszczającemu do oddziału przedszkolnego i pierwszego etapu edukacyjnego opieki w drodze do szkoły i w czasie jego powrotu;
- pisemnego poinformowania nauczyciela o osobach mających prawo odbierania dziecka ze szkoły;
- wspieranie procesu nauczania i wychowania;
- systematyczny kontakt z wychowawcą klasy;
- współdziałanie z organami szkoły w przeciwdziałaniu przemocy, uzależnieniom, demoralizacją i innymi przejawami patologii społecznej;
- rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania, nauczania moralnego i religijnego zgodnie z własnymi przekonaniami;
- usprawiedliwić nieobecności na zajęciach lekcyjnych w określonym terminie i formie, a to w formie elektronicznej poprzez e-dziennik, lub w formie tradycyjnej przez pisemne usprawiedliwienie, które to usprawiedliwienie należy złożyć w terminie 5 dni od powrotu do szkoły, przy czym dokument ten powinien zawierać przyczynę nieobecności i podpis osoby upoważnionej.
- 41
Komunikacja z rodzicami i uczniami możliwa jest za pośrednictwem e-dziennika, telefonu służbowego, poczty elektronicznej oraz tradycyjnej poczty. Jednocześnie możliwa jest zdalna komunikacja poprzez aplikację.
- 42
- Dla zapewnienia jak najlepszych wyników kształcenia i wychowania uczniów konieczna jest współpraca rodziców z organami szkoły. W ramach tej współpracy rodzice mają prawo do:
- kontaktów z wychowawcą klasy i nauczycielami przedmiotów;
- porad psychologa i pedagoga szkolnego, pedagoga specjalnego;
- dyskrecji i poszanowania prywatności w rozwiązywaniu problemów dziecka i rodziny;
- występowania z inicjatywami wzbogacającymi życie szkoły;
- zapoznania się z terminarzem stałych spotkań z nauczycielami (dyżury pedagogiczne, kontakty indywidualne nauczycieli, zebrania klasowe).
- Rodzice mają prawo działać w strukturach Rady Rodziców w zakresie określonym przez regulamin Rady Rodziców.
- Rodzice mają prawo występować wraz z uczniami z wnioskiem do Dyrektora szkoły
o zmianę wychowawcy klasy.
ROZDZIAŁ IX
Uczniowie
- 43
- Do klasy pierwszej przyjmowane są dzieci z obwodu szkoły na podstawie zgłoszenia rodziców.
- Uczniowie zamieszkali poza obwodem szkoły mogą być przyjęci do klasy pierwszej lub klas wyższych po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego, jeżeli szkoła dysponuje wolnymi miejscami.
- Uczeń, który przyjechał z zagranicy jest przyjmowany do szkoły oraz kwalifikowany do odpowiedniej klasy na podstawie przepisów prawa.
- 44
- Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły i stosownych regulaminach, a w szczególności powinien:
- zachowywać się w każdej sytuacji w sposób godny młodego polaka;
- systematycznie uczęszczać do szkoły, uczestniczyć w obowiązkowych zajęciach lekcyjnych wynikających z tygodniowego rozkładu zajęć;
- przygotowywać się do zajęć właściwie oraz zachowywać się w trakcie ich trwania tak by umożliwić sobie i innym uczniom pełne w nich uczestnictwo, przy czym poprzez przygotowanie się do zajęć;
- nie unikać sprawdzianów i prac kontrolnych;
- punktualnie i systematycznie uczęszczać na zajęcia lekcyjne i inne zajęcia szkolne;
- godnie reprezentować szkołę (przykładowo poprzez udział w olimpiadach, konkursach, zawodach sportowych);
- dbać o mienie szkoły;
- dbać o zdrowie i przestrzeganie higieny osobistej (w tym unikać palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania narkotyków, itd.);
- przestrzegać zasad kultury osobistej (chociażby poprzez okazywania szacunku dla innych osób, czy też unikanie wulgaryzmów);
- przestrzegać prawa zawartego w statucie, zarządzeń dyrektora oraz wykonywać polecenia nauczyciela;
- przestrzegać wymagań dotyczących stroju szkolnego i galowego, przy czym przez strój szkolny i galowy w tonacji biało-czarnej lub biało-granatowej. Strój nie może odsłaniać brzucha, dekoltu, pleców, górnej części ud;
- przestrzegać wymagań dotyczących stroju sportowego, który jest obowiązkowy na zajęciach wychowania fizycznego, podczas których to obowiązuje całkowity zakaz noszenia biżuterii;
- przestrzegać obowiązujących zasad używania w Szkole obuwia zmiennego;
- przestrzegać zasad korzystania z telefonu komórkowego lub sprzętu elektronicznego, które to zasady polegają na tym, że:
- na teren szkoły uczniowie wnoszą telefony komórkowe, odtwarzacze i inny sprzęt elektroniczny na własną odpowiedzialność, za zgodą rodziców;
- szkoła nie ponosi odpowiedzialności za zniszczenia, zgubienie czy kradzież telefonu komórkowego i innych wartościowych przedmiotów;
- dopuszcza się możliwość korzystania z telefonu komórkowego i innych urządzeń elektronicznych podczas wycieczek szkolnych za zgodą rodziców, którzy ponoszą pełną odpowiedzialność za sprzęt, po uprzednim ustaleniu warunków korzystania z wychowawcą – opiekunem grupy;
- na terenie szkoły można korzystać z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych, z zastrzeżeniem, że korzystanie z nich w czasie zajęć edukacyjnych, świetlicowych i przerw śródlekcyjnych może odbywać się tylko za zgodą nauczyciela prowadzącego zajęcia i dyżurującego;
- podczas wszelkich uroczystości szkolnych telefon lub inne urządzenie elektroniczne musi pozostać wyłączone;
- uczeń ma obowiązek odłożenia telefonu komórkowego w widoczne miejsce na czas trwania zajęć lekcyjnych, świetlicowych na polecenie nauczyciela.
- 45
Uczniowie mają w szczególności prawo do:
1) rzetelnego procesu dydaktyczno-wychowawczego opartego na budowaniu podmiotowych relacji z nauczycielem, którego zasadami są:
- a) możliwość zadawania przez ucznia pytań;
- b) przekonanie, że celem uczenia się jest sukces każdego ucznia, a nie oceny i rywalizacja;
- c) możliwość skorzystania z pomocy nauczyciela i pomocy koleżeńskiej;
- d) efektywne wykorzystanie czasu lekcji;
- e) stosowanie wspierających metod uczenia się;
- f) uczenie się na błędach;
- g) oczekiwanie postępu, a nie perfekcji;
- h) współpraca w zaufaniu i współodpowiedzialności, w oparciu o szczerość i wzajemny szacunek;
- i) komunikacja, dobre relacje i przyjazna atmosfera.
2) dokonywania wyboru co do liczby i stopnia trudności wykonywanych zadań, podejmowanych przedsięwzięć, także w obszarze zachowania (praca nad sobą);
3) spotkań trójstronnych uczeń-nauczyciel-rodzic, które mają wspierać ucznia w rozwiązywaniu problemów i pokonywaniu trudności;
4) korzystania z bazy dydaktyczno-naukowej i zaplecza socjalnego szkoły, w szczególności z biblioteki, świetlicy, boiska;
5) opieki podczas przerw śródlekcyjnych.
- 46
- W przypadku naruszenia swoich praw uczeń może złożyć skargę do:
- wychowawcy klasy;
- Dyrektora szkoły lub Wicedyrektora szkoły.
- Uczeń lub jego rodzice mogą złożyć skargę w przypadku nieprzestrzegania lub naruszenia praw ucznia.
- Skarga powinna być złożona na piśmie i powinna zawierać uzasadnienie.
- Wycofanie skargi powoduje wstrzymanie biegu rozpatrzenia skargi.
- Dyrektor szkoły rozpatruje skargę w ciągu 14 dni od daty jej złożenia.
- 47
- Uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia:
1) pochwała nauczyciela na forum klasy i szkoły;
2) pochwała Dyrektora szkoły na forum szkoły;
3) list pochwalny do rodziców;
4) nagrodę książkową;
5) świadectwo z wyróżnieniem dla uczniów kl. „IV-VIII”;
6) nagrody rzeczowe ufundowane przez radę rodziców dla uczniów kl. „IV-VIII”;
- Zasady przyznawania nagród zawarte są w odrębnym dokumencie.
- Podstawą do wyróżnienia ucznia może być:
- wzorowe i bardzo dobre zachowanie;
- szczególne osiągnięcia w nauce;
- aktywny udział w życiu szkoły;
- szczególne osiągnięcia w konkursach przedmiotowych, turniejach i konkursach sportowych;
- wyjątkowe osiągnięcia i czyny przynoszące zaszczyt szkole.
- 48
- Szkoła może stosować wobec uczniów kary, w szczególności za nieprzestrzeganie statutu Szkoły.
- Uczeń może zostać ukarany za naruszenie godności ludzkiej, a w szczególności za:
- naruszenie nietykalności cielesnej;
- ośmieszanie, szkalowanie i podważanie autorytetu innych osób;
- używanie wyzwisk i wulgaryzmów wobec innych (kolegów, nauczycieli, pracowników niepedagogicznych);
- używanie telefonów i innych urządzeń niezgodnie z obowiązującymi zasadami.
- Z wnioskami o zastosowanie kar mogą występować wszyscy członkowie Rady Pedagogicznej i inni pracownicy szkoły.
- Uczeń może ponieść następujące kary:
- upomnienie ustne lub pisemne wychowawcy klasy;
- upomnienie ustne Dyrektora szkoły;
- upomnienie lub nagana ustna w obecności rodziców;
- pisemne upomnienie Dyrektora szkoły i zobowiązanie ucznia do poprawy;
- nagana Dyrektora szkoły.
- Uczeń szkoły, który wykazuje przejawy demoralizacji lub dopuścił się czynu karalnego na terenie szkoły lub w związku z realizacją obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki, dyrektor tej szkoły może, za zgodą rodziców albo opiekuna nieletniego oraz nieletniego zastosować, jeżeli jest to wystarczające, środek oddziaływania wychowawczego w postaci pouczenia, ostrzeżenia ustnego albo ostrzeżenia na piśmie, przeproszenie pokrzywdzonego, przywrócenia stanu poprzedniego lub wykonania określonych prac porządkowych na rzecz szkoły. Zastosowanie środka oddziaływania wychowawczego nie wyłącza zastosowania kary określonej w statucie szkoły.
- 49
O przeniesienie ucznia do innej szkoły występuje Dyrektor szkoły do Kuratora Oświaty na wniosek Rady Pedagogicznej według przepisów prawa.
- 50
Szkoła ma obowiązek powiadomienia rodziców ucznia o przyznanej nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary.
- 51
- Od kar nałożonych przez wychowawcę klasy uczniowi przysługuje prawo wniesienia uzasadnionego odwołania do Dyrektora szkoły w formie pisemnej. Dyrektor szkoły w terminie 14 dni rozpatruje odwołanie i pisemnie informuje ucznia o jego rozstrzygnięciu.
- Od kar nałożonych przez Dyrektora szkoły przysługuje uczniowi prawo wniesienia uzasadnionego pisemnego wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy do Dyrektora szkoły. Dyrektor szkoły w terminie 14 dni rozpatruje wniosek i informuje pisemnie ucznia o jego rozstrzygnięciu, może przy tym zasięgnąć opinii Rady Pedagogicznej lub samorządu uczniowskiego.
ROZDZIAŁ X
Szczegółowe warunki i zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów (ZWO)
- 52
- Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności wynikających z programów nauczania oraz formułowaniu oceny.
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz postępach w tym zakresie;
- pomoc w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
- motywowanie do dalszej pracy;
- dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia;
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- Oceny dokonują nauczyciele, dając jednocześnie informację rodzicom, wychowawcy klasy oraz Dyrektorowi szkoły o postępach uczniów w nauce.
- Obowiązującą dokumentację stanowi dziennik elektroniczny.
- Na początku każdego roku szkolnego nauczyciele informują uczniów oraz rodziców (opiekunów prawnych) o wymaganiach niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć uczniów.
- Wychowawca klasy informuje uczniów oraz rodziców (opiekunów prawnych) o zasadach oceniania zachowania.
- Wszystkie oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (opiekunów prawnych) i są przekazywane na bieżąco przez e-dziennik.
- Na prośbę ucznia lub jego rodziców (opiekunów prawnych) nauczyciel powinien uzasadnić wystawioną przez siebie ocenę.
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców (opiekunów prawnych), sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (opiekunom prawnym).
- Ocenianiu podlegają:
- osiągnięcia edukacyjne ucznia;
- zachowanie ucznia.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:
- wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania;
- wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych;
- ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
- bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie w oparciu o następujące sposoby i metody oceniania:
- odpowiedzi ustne;
- prace pisemne (testy, sprawdziany, opracowania, prace kontrolne);
- zadania praktyczne;
- różne formy pracy na lekcji;
- analizę efektów końcowych pracy ucznia, np. projekty.
- przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
- ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.
- Ocenianie bieżące ucznia ma na celu:
- monitorowanie pracy ucznia;
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych pomagających mu w uczeniu się przez wskazanie, co wymaga poprawy, jak należy to poprawić i dalej się uczyć, oraz o postępach w tym zakresie;
- pomoc uczniom w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
- motywowanie do dalszej pracy;
- dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia;
- umożliwienie nauczycielom doskonalenie organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- Uczniowie szkoły uczą się dwóch języków obcych: języka angielskiego i języka niemieckiego. Od roku szkolnego 2020/2021 uczniowie klasy I rozpoczynający edukację szkolną będą uczyć się jednego języka obcego tj. język angielski, a drugi język obcy rozpoczną uczyć się w klasie VII. Językiem wiodącym w szkole jest język angielski.
- 53
- Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
- warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych w terminie:
- uczniów – na pierwszych lekcjach wychowawczych w e wrześniu i w trakcie zajęć edukacyjnych, co dokumentowane jest odpowiednim wpisem w e-dzienniku;
- rodziców – na pierwszym zebraniu we wrześniu, co dokumentowane jest odpowiednim zapisem w dokumentacji zebrania, do którego dołączona jest podpisana lista obecności;
- uczniów i ich rodziców – po dokonaniu jakichkolwiek zmian w wymaganiach edukacyjnych z realizowanego przez siebie programu nauczania odpowiednio na lekcjach i na najbliższych zebraniach rodziców, dokumentując ten fakt.
- Do zadań nauczycieli związanych z ocenianiem należy ponadto:
1) indywidualizowanie pracy z uczniem;
2) dostosowanie metod i form pracy do możliwości psychofizycznych ucznia;
3) ustalenie ocen bieżących, śródrocznych i rocznych z prowadzonego przez siebie przedmiotu, dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym – ustalenie śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne, po zasięgnięciu opinii nauczyciela zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia tych uczniów;
4) ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia;
5) umożliwienie uczniowi uzupełnienia braków, jeśli w wyniku klasyfikacji śródrocznej okaże się, że uczeń może nie otrzymać promocji do klasy programowo wyższej;
6) na dwa tygodnie przed rocznym zebraniem rady pedagogicznej poinformowanie ucznia i jego rodziców o proponowanej/przewidywanej dla ucznia rocznej ocenie klasyfikacyjnej z nauczanego przedmiotu i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania;
7) ustalanie na koniec każdego półrocza śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przedstawianie ich na zebraniu klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej.
- Wychowawca oddziału informuje uczniów oraz ich rodziców o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w terminie:
- uczniów – na pierwszych lekcjach wychowawczych we wrześniu i w trakcie zajęć edukacyjnych, co dokumentowane jest odpowiednim wpisem w dzienniku elektronicznym;
- rodziców – na pierwszym zebraniu we wrześniu, co dokumentowane jest odpowiednim zapisem w dokumentacji zebrania, do którego dołączona jest podpisana lista obecności.
- Nieobecność rodziców na pierwszym spotkaniu klasowym we wrześniu zwalnia szkołę z obowiązku zapoznania rodziców ze szczegółowymi warunkami i sposobami oceniania wewnątrzszkolnego obowiązującymi w szkole w wymienionym terminie – z uwagi na nieobecność rodzic powinien sam dążyć do zapoznania się ze szczegółowymi warunkami i sposobami oceniania wewnątrzszkolnego obowiązującymi w szkole.
- Do zadań wychowawcy oddziału w zakresie oceniania należy w szczególności:
1) ustalenie śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia po zasięgnięciu opinii nauczycieli uczących w danym oddziale, uczniów danego oddziału i ocenianego ucznia;
2) przed rocznym zebraniem Rady Pedagogicznej poinformowanie ucznia i jego rodziców o przewidywanej dla niego rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- ustalenie na koniec każdego półrocza śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych zachowania i przedstawienie ich na posiedzeniu klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej.
- Do zadań Dyrektora szkoły związanych z ocenianiem należy w szczególności zwalnianie ucznia z:
- realizowania danych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, jeśli były realizowane na wcześniejszym etapie edukacyjnym;
- wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń wydanej przez lekarza na czas określony w tej opinii;
- nauki drugiego języka obcego nowożytnego do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z autyzmem, w tym z Zespołem Aspergera, na wniosek rodziców, na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej; w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego nowożytnego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
- Do zadań Rady Pedagogicznej należy:
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
- zatwierdzanie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu przez radę szkoły;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów;
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki.
- 54
- Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców.
- Nauczyciele przechowują sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczniów do zakończenia zajęć lekcyjnych w danym roku szkolnym.
- Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić ustnie.
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana do wglądu na terenie szkoły uczniowi lub jego rodzicom w czasie uzgodnionym z wychowawcą lub nauczycielem danych zajęć edukacyjnych.
- Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne otrzymują do wglądu według zasad:
- uczniowie – zapoznają się z poprawionymi pracami pisemnymi w szkole po rozdaniu ich przez nauczyciela;
- rodzice uczniów – na zebraniach klasowych lub po ustaleniu terminu z nauczycielem uczącym danego przedmiotu.
- 55
- Nauczyciel indywidualizuje pracę z uczniem na zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia w przypadkach określonych ustawą o systemie oświaty.
- Nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia w przypadkach określonych ustawą o systemie oświaty.
- Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji niektórych obowiązkowych zajęć edukacyjnych ze względu na stan zdrowia, specyficzne trudności w uczeniu się, niepełnosprawność lub zrealizowanie danych obowiązkowych zajęć edukacyjnych na wcześniejszym etapie edukacyjnym w przypadkach określonych ustawą o systemie oświaty.
- 56
Ocenianie
- Ocenianie ma charakter bieżący, na etapie edukacji wczesnoszkolnej przyjmuje formę oceny opisowej: półrocznej, rocznej, przy czym uzupełnieniem oceny opisowej jest ocena punktowa w skali 1 – 6.
- Ocenianie ma charakter bieżący, na etapie nauczania w klasach IV – VIII przyjmuje formę:
- stopień celujący – 6
- stopień bardzo dobry – 5
- stopień dobry – 4
- stopień dostateczny – 3
- stopień dopuszczający – 2
- stopień niedostateczny – 1
- Przy ocenianiu bieżącym dopuszcza się stosowanie dodatkowego oznaczenia „+” (plus), poza stopniem celującym, lub – (minus), poza stopniem niedostatecznym.
- Oceny bieżące wpisywane są do dziennika cyfrowo, natomiast śródroczne i roczne w pełnym brzmieniu.
- Szczegółowe kryteria oceniania z zajęć edukacyjnych znajdują się w przedmiotowych zasadach oceniania.
- Nauczyciele stosują następujące sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów:
- praca klasowa – rozumiana jako zaplanowane przez nauczyciela dłuższe samodzielne pisemne prace kontrolne uczniów przeprowadzane w szkole podczas zajęć edukacyjnych w celu sprawdzenia ich wiedzy i umiejętności, obejmujące materiał szerszy niż obejmujący trzy lekcje;
- w jednym tygodniu mogą być najwyżej 3 takie prace, zapowiedziane i wpisane do dziennika z tygodniowym wyprzedzeniem, poprzedzone lekcją powtórzeniową;
- prace pisemne są: w klasach I – III oceniane punktowo (od 1 – 6 pkt.), przy czym szczegółowe zasady zawiera w tym zakresie PSO, a w klasach IV- VIII oceniane są według skali procentowej i odpowiadającej jej skali punktowej:
- a) celujący – 100% – 98% – punktacji zasadniczej;
- b) bardzo dobry – 97% – 91% punktacji zasadniczej;
- c) dobry – 90% – 75% punktacji zasadniczej;
- d) dostateczny – poniżej 75% do 51% punktacji zasadnicze;
- e) dopuszczający – 50% – 35% punktacji zasadniczej;
- f) niedostateczny – poniżej 35% punktacji zasadniczej.
- prace pisemne uczniów mających obniżone kryteria oceniania nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:
- a) celujący – 100% – 90% – punktacji zasadniczej;
- b) bardzo dobry – 89% – 75% – punktacji zasadniczej;
- c) dobry – 74% – 60% – punktacji zasadniczej;
- d) dostateczny – 59% – 40% – punktacji zasadniczej;
- e) dopuszczający – 39% – 20 % – punktacji zasadniczej;
- e) niedostateczna – 19% – 0% – punktacji zasadniczej.
- ocena z przedmiotu opiera się na średniej ważonej ocen uzyskanych przez ucznia z różnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności, zgodnie z poniższymi zasadami:
– sprawdziany i testy (prace pisemne obejmujące większą partię materiału) – waga 6;
– kartkówki (krótkie, bieżące prace pisemne z mniejszej partii materiału) – waga 5;
– prace samodzielne (projekty, eseje, prace badawcze wykonywane indywidualnie przez ucznia) – waga 3 – 2;
– prace plastyczne ( różne formy plastyczne ) – waga 1;
- ocena powinna być wpisana do e-dziennika;
- jeżeli z przyczyn zdrowotnych lub losowych uczeń nie może napisać pracy klasowej z całą klasą, to powinien to uczynić w najbliższym terminie ustalonym z nauczycielem.
- W klasach I–III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.
- Nauczyciel obowiązany jest systematycznie odnotowywać stopień opanowania wiadomości i umiejętności edukacyjnych ucznia.
- Ocenione prace pisemne uczeń powinien otrzymać w ciągu 2 tygodni.
- Poprawa lub uzupełnienie pracy klasowej musi odbyć się w terminie nie dłuższym niż jeden tydzień od dnia rozdania poprawionych i ocenionych prac. Stopień trudności i punktacja pracy klasowej poprawkowej są takie same, jak pracy pierwotnej.
- Uczniowie oraz rodzice są na bieżąco informowani o postępach dziecka, podczas wywiadówek, zebrań, których roczny harmonogram podaje dyrektor do 15 września oraz spotkań indywidualnych z wychowawcą lub nauczycielem.
- 57
Sprawdziany, kartkówki
- W każdym półroczu przeprowadza się 5 – 8 sprawdzianów, głównie po zrealizowaniu rozdziału podręcznika. Wymienione prace są podane na e-dzienniku z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. Sprawdziany są obowiązkowe.
- Kartkówki mogą być realizowane w dowolnym terminie, bez uprzedzenia.
- Sprawdziany powinny być poprawione i ocenione przez nauczyciela w terminie jednego tygodnia.
- Kartkówki są oceniane wg skali podobnie jak prace klasowe.
- Nauczyciel przedmiotu ocenione i omówione kartkówki oddaje uczniowi.
- Sprawdziany są omawiane i udostępnianie uczniom, i rodzicom. Na wniosek rodzica / opiekuna prawnego nauczyciel przekazuje kopię sprawdzianu rodzicowi / opiekunowi prawnemu. Kopia dokumentu może zostać potwierdzona za zgodność przez sekretarza szkoły lub dyrektora. Nauczyciel przechowuje prace uczniów do zakończenia roku szkolnego (tj. do 31 sierpnia) w swojej dokumentacji nauczania.
- 58
Odpowiedzi ustne
- Wypowiedzi ustne oceniane są podczas prezentacji pracy domowej, podczas pogadanek, dyskusji, pracy grupowej, wypowiedzi indywidualnej, rekapitulacji.
- Uczniowie klas I-III za odpowiedź ustną oceniani są w skali: od 1 – 6 pkt.
- Dłuższe odpowiedzi obejmujące materiał z trzech – czterech ostatnich lekcji, nauczyciel ocenia stosując 6 – stopniową skalę ocen (dopuszcza się stosowanie znaku „+”przy ocenie).
- Szczególną uwagę zwraca się na odpowiedź zgodną z tematem, poprawność językową, stosowanie bogatego słownictwa, wyrażanie własnych opinii, wiedzę rzeczową.
- W klasach IV – VIII za odpowiedź na pojedyncze pytania uczniowie są oceniani zgodnie z zasadami zawartymi w PSO i przedstawionymi przez nauczycieli uczących na pierwszych zajęciach z danego przedmiotu. W dzienniku nauczyciel odnotowuje ocenę za odpowiedź ustną stosując 6 – stopniową skalę ocen (dopuszcza się stosowanie znaku „+” przy ocenie).
- Uczeń może 2 razy w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do lekcji, co zwalnia go od odpowiedzi ustnej.
- Nieprzygotowanie do lekcji odnotowuje się w e-dzienniku skrótem „np”.
- Odnotowane trzykrotne nieprzygotowanie z przedmiotu jest podstawą do wpisania informacji w e-dzienniku dot. informacji o uczniu “Uwagi” i odjęcie punktów za stosunek do obowiązków szkolnych (szczegóły w regulaminie ustalania ocen zachowania).
- 59
Aktywność ucznia na lekcji
- W klasach „I-III” za aktywność uczniowie są oceniani zgodnie z zasadami PSO, a w dzienniku odnotowuje się zapis w formie punktów od 1 – 6 .
- W klasach „IV-VIII” za aktywność uczniowie są oceniani zgodnie z zasadami zawartymi w PSO i przedstawionymi przez nauczycieli uczących na pierwszych zajęciach z danego przedmiotu.
- W dzienniku nauczyciel odnotowuje ocenę za aktywność stosując 6 – stopniową skalę ocen (dopuszcza się stosowanie znaku „+” przy ocenie).
- Inne znaki umowne oznaczające cząstkową ocenę z aktywności nauczyciel odnotowuje poza dziennikiem, w sposób ustalony w PSO i kontrakcie zawartym z uczniami.
- Prace plastyczne, ćwiczenia praktyczne, ćwiczenia sportowe, śpiew oceniane są według 6-stopniowej skali ocen.
- 60
Prace domowe
- Nauczyciel w klasach I-III nie zadaje uczniowi:
- pisemnych prac domowych, z wyjątkiem ćwiczeń usprawniających motorykę małą;
- praktyczno – technicznych prac domowych.
- Ćwiczenia usprawniające motorykę małą, są obowiązkowe dla ucznia i nauczyciel może ustalić z nich ocenę.
- W klasach IV–VIII nauczyciel może zadać uczniowi pisemną lub praktyczno-techniczną pracę domową do wykonania w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych.
- Praca domowa w klasach IV – VIII nie jest obowiązkowa dla ucznia i nie ustala się z niej oceny.
- Uczeń klas IV – VIII, który wykona pracę domową powinien otrzymać od nauczyciela informację zwrotną o tym, co zrobił dobrze, a co powinien poprawić.
- 61
Udział w konkursach przedmiotowych
Każdy udział w konkursie przedmiotowym nagradzany jest oceną celującą, jeśli uczeń uzyskał powyżej 60% możliwych punktów w danym konkursie.
- 62
- W klasach „I-III” przy ocenie opisowej znajduje się zapis odnośnie zachowania uczniów.
- W klasach „IV-VIII” zachowanie ucznia ocenia się w siedmiu kategoriach opisowych oznaczonych cyframi rzymskimi. Każdej kategorii odpowiada konkretna liczba punktów. Suma punktów zamieniana jest na ocenę według zasad wymienionych w ustaleniach końcowych.
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania uwzględnia podstawowe obszary:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
- postępowanie zgodnie z dobrem społeczności lokalnej;
- dbałość o honor i tradycje szkoły;
- dbałość o piękno mowy ojczystej;
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
- godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
- okazywanie szacunku innym osobom.
- Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.
- Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców lub prawnych opiekunów o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
Wychowawca klasy ma obowiązek na bieżąco informować ucznia, jego rodziców, prawnych opiekunów o ocenach zachowania, wykorzystując w tym celu ustalone harmonogramem pracy szkoły zebrania z rodzicami, konsultacje dla rodziców oraz indywidualne kontakty.
- Oceny półroczne i roczne z zachowania ucznia dokonuje wychowawca klasy po uzyskaniu opinii nauczycieli i uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia w skali:
- wzorowe;
- bardzo dobre;
- dobre;
- poprawne;
- nieodpowiednie;
- naganne;
w oparciu o zasady zawarte w szczegółowym regulaminie oceniania zachowania.
- Na zespole wychowawczym wychowawca zbiera informacje od poszczególnych nauczycieli na temat swoich wychowanków.
- Na podstawie zgromadzonych opinii oraz w oparciu o samoocenę uczniów a także ocenę kolegów, wychowawca na godzinie wychowawczej w porozumieniu z klasą, wystawia propozycje ocen śródrocznych lub rocznych i informuje o niej wychowanka.
- Ocena klasyfikacyjna z zachowania nie ma wpływu na:
1) ocenę z zajęć edukacyjnych;
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem, że:
- Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania;
- uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły.
- Tydzień przed śródrocznym i rocznym klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym Rady Pedagogicznej wychowawca klasy ma obowiązek poinformować ucznia i jego rodziców lub opiekunów prawnych o przewidywanej śródrocznej i rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania. W przypadku nieobecności ucznia w szkole jest on poinformowany o ocenie po powrocie na zajęcia. Rodzice lub opiekunowie prawni informowani są w formie ustalonej przez wychowawcę.
- O przewidywanej klasyfikacyjnej ocenie nagannej zachowania wychowawca klasy jest zobowiązany poinformować ucznia i jego rodziców lub prawnych opiekunów na miesiąc przed śródrocznym i rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
- Ustalona przez wychowawcę klasy śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, z zastrzeżeniem możliwości przeprowadzenia procedury odwoławczej, dotyczącej tylko oceny rocznej.
- 63
- Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego w ostatnim tygodniu przed feriami zimowymi.
- W klasach „I-III” śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.
- Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, z tym że w klasach „I-III” szkoły podstawowej w przypadku:
- obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustala się jedną roczną ocenę klasyfikacyjną z tych zajęć;
- dodatkowych zajęć edukacyjnych ustala się jedną roczną ocenę klasyfikacyjną z tych zajęć.
- Na klasyfikację końcową składają się:
- roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, ustalone w klasie programowo najwyższej;
- roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych w szkole;
- roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona w klasie programowo najwyższej.
- Klasyfikacji końcowej dokonuje się w klasie programowo najwyższej szkoły.
- 64
- Nie później niż na 30 dni przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych wychowawcy informują uczniów i rodziców o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania poprzez wpis oceny do e-dziennika:
- poprzez przewidywaną roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych należy rozumieć ocenę wpisaną przez nauczyciela danych zajęć edukacyjnych w e- dzienniku na 14 dni przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych;
- poprzez przewidywaną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania należy rozumieć ocenę wpisaną przez wychowawcę w e-dzienniku na 14 dni przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- Informację o zebraniach z rodzicami podaje się poprzez wpisanie do dziennika elektronicznego o zebraniu, wywieszenie informacji na tablicy informacyjnej szkoły oraz zamieszczenie jej na stronie internetowej szkoły.
- Nieobecność rodziców na wymienionym zebraniu lub brak potwierdzenia w dzienniku elektronicznym o zapoznaniu się z informacją, zwalnia szkołę z obowiązku poinformowania o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania w terminie wskazanym w statucie – z uwagi na nieobecność rodzic powinien sam dążyć do zapoznania się z informacją o przewidywanych ocenach.
- Warunki i tryb uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych oraz rocznej klasyfikacyjnej oceny zachowania:
- w ciągu 5 dni od poinformowania rodziców uczeń lub jego rodzice zwracają się z pisemnym wnioskiem do nauczyciela przedmiotu o podwyższenie przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub do wychowawcy o podwyższenie przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania (maksimum o jeden stopień);
- nauczyciel lub odpowiednio wychowawca spisuje z uczniem kontrakt, który zawiera:
- a) formy podwyższenia przewidywanej oceny klasyfikacyjnej;
- b) termin podwyższenia oceny klasyfikacyjnej.
- pod kontraktem, o którym mowa w pkt 2) powyżej podpisuje się uczeń oraz jego rodzice lub opiekunowie prawni i nauczyciel;
- tryb podwyższenia przewidywanej rocznej klasyfikacyjnej oceny z zajęć edukacyjnych i rocznej klasyfikacyjnej oceny zachowania kończy się na 5 dni przed klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej;
- dokumentację związaną z powyższą procedurą przechowuje nauczyciel do zakończenia roku szkolnego.
- Na 7 dni przed klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej nauczyciele ustalają i wpisują do e -dziennika oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, a wychowawca klasy ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- 65
- Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w okresie, za który przeprowadzana jest klasyfikacja.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
- Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
- Warunki, tryb i formę egzaminu klasyfikacyjnego ustala minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.
- 66
- Uczeń klasy „I–III” szkoły podstawowej otrzymuje w każdym roku szkolnym promocję do klasy programowo wyższej.
- W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, Rada Pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy „I–III” szkoły podstawowej, na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców lub opiekunów prawnych ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału.
- Na wniosek rodziców ucznia i po uzyskaniu zgody wychowawcy oddziału albo na wniosek wychowawcy oddziału i po uzyskaniu zgody rodziców ucznia rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego, jeżeli poziom rozwoju i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas.
- Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych otrzymał roczne pozytywne oceny klasyfikacyjne.
- O promowaniu do klasy programowo wyższej ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym postanawia Rada Pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.
- Uczeń, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i ma opóźnienie w realizacji programu nauczania co najmniej jednej klasy, a który w szkole podstawowej uzyskuje ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oceny uznane za pozytywne oraz rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas, może być promowany do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
- Uczeń, który nie otrzymał promocji do klasy programowo wyższej powtarza klasę.
- 67
- Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
- Wymienione zastrzeżenia zgłasza się od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, Dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, ustala roczną ocenę klasyfikacyjną.
- Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem negatywnej rocznej oceny klasyfikacyjnej, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
- Komisje działają w trybie i na zasadach ustalonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
- Przepisy ust. 1 – 5 stosuje się w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych ustalonej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym, że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
- 68
- Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał negatywną ocenę klasyfikacyjną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych – może przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora szkoły.
- Warunki, tryb i formę egzaminu poprawkowego ustala minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.
- Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
- Rada Pedagogiczna, uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych pod warunkiem, że te zajęcia są realizowane w klasie programowo wyższej.
- 69
- Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej otrzymał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych pozytywne końcowe oceny klasyfikacyjne i przystąpił ponadto do egzaminu ósmoklasisty.
- O ukończeniu szkoły przez ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia Rada Pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.
- Uczeń szkoły podstawowej, który nie spełnił wymienionych warunków, powtarza ostatnią klasę szkoły podstawowej.
- 70
Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego są realizowane według obowiązujących przepisów prawa i wewnątrzszkolnych zasad oceniania.
Rozdział XI
Egzamin ósmoklasisty
- 71
Egzamin ósmoklasisty prowadzony jest według przepisów prawa.
Rozdział XII
Doradztwo zawodowe
- 72
- Celem Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego jest udzielanie uczniom wszechstronnej pomocy w dokonywaniu wyboru dalszego kierunku kształcenia zawodowego.
- Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego realizowany jest poprzez:
- prowadzenie grupowych zajęć obowiązkowych z zakresu doradztwa zawodowego;
- prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej;
- udzielanie indywidualnych porad uczniom i rodzicom;
- wykorzystania posiadanych uzdolnień i talentów przy wykonywaniu przyszłych zadań zawodowych;
- poinformowania o instytucjach i organizacjach wspierających funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością w życiu zawodowym;
- alternatywnych możliwości kształcenia dla uczniów z problemami emocjonalnymi i dla uczniów niedostosowanych społecznie;
- współpracę z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego, w szczególności z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
- Koordynatorem doradztwa zawodowego w szkole jest doradca zawodowy.
- Koordynator doradztwa zawodowego na każdy rok szkolny opracowuje program realizacji doradztwa zawodowego.
- Tryb przyjęcia do realizacji programu doradztwa zawodowego określają odrębne przepisy.
Rozdział XIII
Zdalne nauczanie
- 73
- Szczególne zadania Dyrektora szkoły w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły:
- przekazuje uczniom, rodzicom i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania;
- Dyrektor szkoły koordynuje współpracę nauczycieli z uczniami lub rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci i uczniów, w tym dzieci i uczniów objętych kształceniem specjalnym; może, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, czasowo zmodyfikować odpowiednio tygodniowy rozkład zajęć lub semestralny rozkład zajęć w zakresie prowadzonych przez szkołę zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zajęć;
- ustala, we współpracy z nauczycielami, tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas (semestrów) oraz na zajęciach realizowanych w formach pozaszkolnych, uwzględniając w szczególności:
- równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia;
- zróżnicowanie zajęć w każdym dniu;
- możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia;
- łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia;
- ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć.
- ustala, we współpracy z nauczycielami, sposób monitorowania postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, w tym również informowania uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach, na zasadach wewnątrzszkolnego systemu nauczania;
- ustala warunki i sposób przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, egzaminu semestralnego i sprawdzianu wiadomości i umiejętności oraz warunki i sposób ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w przypadku wniesienia zastrzeżenia do trybu ustalenia tej oceny, o których mowa w rozdziale 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, a także warunki i sposób zaliczania zajęć realizowanych w formach pozaszkolnych;
- ustala sposób dokumentowania realizacji zadań szkoły;
- wskazuje, we współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, w tym materiały w postaci elektronicznej, z których uczniowie lub rodzice mogą korzystać;
- zapewnia każdemu uczniowi lub rodzicom możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazuje im informację o formie i terminach tych konsultacji;
- ustala z nauczycielami potrzebę modyfikacji odpowiednio zestawu programów wychowania przedszkolnego i szkolnego zestawu programów nauczania.
- Dyrektor szkoły przekazuje uczniom, rodzicom i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań szkoły, w szczególności w zakresie organizacji kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
- ustala, czy uczniowie i nauczyciele mają dostęp do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i Internetu umożliwiających interakcję między uczniami a nauczycielami prowadzącymi zajęcia;
- ustala, we współpracy z nauczycielami, technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji zajęć;
- określa zasady bezpiecznego uczestnictwa w zajęciach w odniesieniu do ustalonych technologii informacyjno-komunikacyjnych, o których mowa w pkt 11;
- ustala, w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców, potrzebę modyfikacji w trakcie roku szkolnego realizowanego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz w razie potrzeby modyfikuje ten program;
- ustala, we współpracy z nauczycielami, sposób potwierdzania uczestnictwa uczniów na zajęciach oraz sposób i termin usprawiedliwiania nieobecności uczniów na zajęciach edukacyjnych.
- Szkoła działa w systemie stacjonarnym, ale w sytuacji pandemii edukacja w Szkole może być zmieniona na: nauczanie zdalne, nauczanie hybrydowe, nauczanie mieszane.
ROZDZIAŁ XIV
Postanowienia końcowe
- 74
- Zasady prowadzenia przez Szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
- Szkoła prowadzi dokumentację swojej działalności i przechowuje ją w archiwum zgodnie z odrębnymi przepisami.
- 75
Sprawy nieuregulowane w statucie są rozstrzygane w oparciu o obowiązujące i dotyczące tych spraw odrębne przepisy.
- 76
- Szkoła posiada sztandar.
- Sztandaru Szkoły jest wykorzystywany podczas:
1) uroczystości państwowych;
2) uroczystości szkolnych.
- Sztandar szkoły stanowi płat tkaniny w kształcie kwadratu, otoczony złotą frędzlą, umocowany na dębowym drzewcu z okuciami mosiężnymi, z zakończonym u dołu trzewikiem drzewca, zwieńczonym u góry ozdobną mosiężną figurką orła w koronie. Awers sztandaru przedstawia wizerunek patrona szkoły: wyszyte popiersie Jana Markiewicza zwrócone profilem w lewo, barwy szaro-czarnej na niebieskim tle, otoczone wokół napisem haftowanym złotą nitką o treści: „Szkoła Podstawowa im. Jana Markiewicza w Orzeszkowie”. W lewym górnym rogu widnieje wyszyty kaganek z piórem, a w prawym dolnym rogu wyszyte są orzechy laskowe. Rewers sztandaru ma tło czerwone jak flaga państwowa; na jej tle białą nitką wyszyty jest wizerunek orła w złotej koronie, ze złotym dziobem i złotymi pazurami. Wokół orła wyszyty jest złotą nitką napis:
„NAUKA BÓG HONOR, na dole pod orłem – napis OJCZYZNA”.
- 77
- Z dniem wejścia w życie niniejszego statutu traci moc „Statut Szkoły Podstawowej im. Jana Markiewicza w Orzeszkowie” uchwalony w dniu 27.04.2023 r.
Niniejszy tekst jednolity Statutu wchodzi w życie z dniem 21 października 2025 r. na mocy uchwały nr 6/2025/2026 z dnia 21 października 2025 r
https://www.sporzeszkow.pl/wp-content/uploads/2025/11/Statut-2025-1.pdf.pdf
