„Edukacyjne impresje – budowanie przestrzeni inspiracji, edukacji, pasji i poznania” – projekt Szkoły Podstawowej im. Jana Markiewicza w Orzeszkowie i grupy nieformalnej “Aktywna i wspierająca Rada Rodziców” to już drugie przedsięwzięcie realizowane w ramach programu „Działaj Lokalnie”.

Wnioskodawcą projektu jest Szkoła Podstawowa im. Jana Markiewicza w Orzeszkowie, a jego wykonawcą  grupa nieformalna „Aktywna i wspierająca Rada Rodziców”. Przewodniczący Rady Rodziców, Krystian Nurkiewicz,  jest koordynatorem projektu, a skład grupy realizującej projekt wchodzą: Julianna Wdowiak, Dariusz Kucner, Aneta Berestecka. Za działania promocyjne odpowiada Małgorzata Wincenciak-Podbucka. Ich doświadczenie w realizacji projektów, takich jak „Coolturka na dwóch kółkach” czy „Zakręceni na kulturę”, stanowi gwarancję skutecznej realizacji przedsięwzięcia.

Projekt „Edukacyjne impresje…” odpowiada na potrzeby szkolnej i lokalnej społeczności, jaką jest brak miejsca do prowadzenia zajęć edukacyjnych i wykorzystania zbiorów Izby Regionalnej im. Cathleen Ward przy SP w Orzeszkowie do działań w zakresie nauczania historii wos i innych przedmiotów szkolnych w sposób aktywizujący uczniów. Dzięki współpracy z Centrum Historii „Zajezdnia” we Wrocławiu i Lokalnej Grupie działania „Kraina Łęgów Odrzańskich” możliwe będzie prowadzenie zajęć i warsztatów plenerowych. W ramach projektu zaplanowano wybudowanie zadaszonej wiaty. Taki obiekt przyczyni się do propagowania historii i dziedzictwa kulturowego regionu, a także stanie się miejscem spotkań i organizacji najbliższych imprez kulturalnych.

Przestrzeń edukacyjna w Orzeszkowie – tworzenie nowych możliwości dla nauki i pasji. Korzyści dla społeczności

Budowa altany edukacyjnej przyniesie wiele korzyści społeczności SP w Orzeszkowie oraz i. Będzie miejscem spotkań i organizacji wydarzeń kulturalnych, festynów, wydarzeń i innych atrakcji. Dzięki temu działaniu zwiększy się atrakcyjność oferty edukacyjnej szkoły, a także przyciągnie grupy uczniów korzystających z bogatych zbiorów szkolnego muzeum. Spotkania w tej nowej przestrzeni będą miały również wpływ na promowanie szkoły, gminy i regionu jako miejsca nauki, spędzania czasu wolnego i rozwijania pasji, warsztatów artystycznych, lekcje historii, zajęcia doradztwa zawodowego i spotkania z ciekawymi osobami. Przestrzeń ta będzie dostępna dla wszystkich, którzy chcą pielęgnować swoją pasję, odkrywać nowe zainteresowania i podejmować inicjatywy w edukacji. To inwestycja, która zintegruje lokalną społeczność i umocni więzi międzyludzkie.

Współpraca ze społecznością i dalsze plany

Członkowie grupy nieformalnej „Aktywna i wspierająca Rada Rodziców”, wychowawcy, uczniowie i rodzice aktywnie uczestniczą w procesie tworzenia oraz organizacji wszystkich wydarzeń projektowych. Projekt ma na celu stałe rozwijanie przestrzeni edukacyjnej i tworzenie możliwości współpracy z Centrum Historii „Zajezdnia” we Wrocławiu, Powiatowym Centrum Edukacji w Wołowie oraz szkołami w celu wspólnych przedsięwzięć, wymiany doświadczeń i rozszerzenia oferty zajęć muzealnych w bezpośrednim kontakcie z eksponatami zgromadzonymi w izbie.

Nowy wymiar edukacji

W nowym dynamicznym świecie, edukacja regionalna nabiera nowego wymiaru. Wiedza i umiejętności nie są już nabywane jedynie w salach lekcyjnych. Ważne jest, aby stworzyć uczniom możliwości rozwoju, pozyskiwania i poznawania nowych obszarów przez bezpośrednie doświadczanie świata, kontakt przedmiotami, które dawno już przestały być używane i dla młodego pokolenia stanowią abstrakcję.

Budowa przestrzeni edukacyjnej przy orzeszkowskiej szkole

Realizacja projektu rozpoczęła się 1 czerwca 2023 roku a zakończy 15 grudnia 2023 roku. Odbiorcami bezpośrednimi projektu będą uczniowie SP w Orzeszkowie, ich rodzice, rodziny oraz sympatycy szkoły i nauczyciele gminy Wińsko i powiatu Wołowskiego.

W harmonogramie projektu są różne działania. Na początku odbędzie się konkurs dla młodych wolontariuszy, którzy będą współorganizować projekt. Końcowe i zarazem podsumowujące działanie będzie miało formę festynu historycznego, który przybliży niszowe, rzemieślnicze zawody i aktywności rzemieślnicze. Zakładamy, że w festynie wezmą udział uczniowie ze wszystkich szkół w Gminie Wińsko, laureaci wyłonieni w ramach zorganizowanego konkursu.

Projekt zakłada również warsztaty metodyczne dla nauczycieli, zapoznanie ze zbiorami zgromadzonymi w Izbie Regionalnej im. Cathleen Ward mi możliwością wykorzystania ich do wyjazdowych lekcji prowadzonych w muzeum przy naszej szkole.